• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
    • دوره 2, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
    • دوره 2, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش جهت‌گیری هدف و راهبردهای فراشناختی خواندن در پیش‌بینی انگیزش تحصیلی دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان یزد

    (ندگان)پدیدآور
    برزگر بفرویی, کاظمبرزگر برفویی, مهدیملایی بهرامی, یعقوب
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    227.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش، بررسی نقش جهت‌گیری هدف و راهبردهای فراشناختی خواندن در پیش‌بینی انگیزش تحصیلی دانشجویان است. بدین منظور 150 نفر از دانشجویان پسر به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند و پرسش‌نامه انگیزش تحصیلی، پرسش‌نامه اهداف پیشرفت، و پرسش‌نامه راهبردهای فراشناختی خواندن را تکمیل کردند. سپس، داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین جهت‌گیری هدف عملکرد-گرایشی، تسلط- اجتنابی، راهبردهای فراشناختی خواندن و انگیزش درونی رابطه معنی‌داری وجود دارد. بین جهت‌گیری هدف عملکرد- گرایشی، عملکرد- اجتنابی و انگیزش بیرونی رابطه معنی‌داری مشاهده شد. همچنین بین جهت‌گیری هدف عملکرد- گرایشی، تسلط- گرایشی و بی‌انگیزگی نیز رابطه معنی‌دار مشاهده شد. ضرایب رگرسیون چند متغیری نشان داد که جهت‌گیری هدف عملکرد-گرایشی، تسلط-گرایشی و راهبردهای فراشناختی خواندن می‌توانند انگیزش درونی و هدف عملکرد- اجتنابی می‌توانند انگیزش بیرونی و بی‌انگیزگی را پیش‌بینی کنند. مطابق نتایج بدست آمده، اهداف پیشرفت و راهبردهای فراشناختی خواندن با انگیزش تحصیلی رابطه دارند و در موقعیت‌های تحصیلی باید به این متغیرها توجه کرد.
    کلید واژگان
    جهت‌گیری هدف
    راهبردهای فراشناختی خواندن
    انگیزش تحصیلی
    دانشجویان
    دانشگاه فرهنگیان

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2014-08-23
    1393-06-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payame Noor University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه یزد
    دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه یزد
    دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه یزد

    شاپا
    2345-6523
    2345-6531
    URI
    http://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1372.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/380294

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب