نقش جهتگیری هدف و راهبردهای فراشناختی خواندن در پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان یزد
(ندگان)پدیدآور
برزگر بفرویی, کاظمبرزگر برفویی, مهدیملایی بهرامی, یعقوبنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش، بررسی نقش جهتگیری هدف و راهبردهای فراشناختی خواندن در پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشجویان است. بدین منظور 150 نفر از دانشجویان پسر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه انگیزش تحصیلی، پرسشنامه اهداف پیشرفت، و پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن را تکمیل کردند. سپس، دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین جهتگیری هدف عملکرد-گرایشی، تسلط- اجتنابی، راهبردهای فراشناختی خواندن و انگیزش درونی رابطه معنیداری وجود دارد. بین جهتگیری هدف عملکرد- گرایشی، عملکرد- اجتنابی و انگیزش بیرونی رابطه معنیداری مشاهده شد. همچنین بین جهتگیری هدف عملکرد- گرایشی، تسلط- گرایشی و بیانگیزگی نیز رابطه معنیدار مشاهده شد. ضرایب رگرسیون چند متغیری نشان داد که جهتگیری هدف عملکرد-گرایشی، تسلط-گرایشی و راهبردهای فراشناختی خواندن میتوانند انگیزش درونی و هدف عملکرد- اجتنابی میتوانند انگیزش بیرونی و بیانگیزگی را پیشبینی کنند. مطابق نتایج بدست آمده، اهداف پیشرفت و راهبردهای فراشناختی خواندن با انگیزش تحصیلی رابطه دارند و در موقعیتهای تحصیلی باید به این متغیرها توجه کرد.
کلید واژگان
جهتگیری هدفراهبردهای فراشناختی خواندن
انگیزش تحصیلی
دانشجویان
دانشگاه فرهنگیان
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزددانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد
شاپا
2345-65232345-6531




