دوره 1, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
اعتبارسنجی منابع تفسیر روایی شیعی
(پژوهشگاه قرآن و حدیث, 2013-06-22)اعتبارسنجی منابع تفسیر روایی شیعه و اهل سنّت، از دو طریق سندی و محتوایی، ممکن و لازم است. منابع تفسیر روایی در هر دو حوزه شیعی و اهل سنّت، به منابع متقدم و متأخر تقسیم میشود. از این رو، منابع تفسیر روایی، در چهار گروه ...
-
نَسخ قرآن در روایات اهل بیت (ع)
(پژوهشگاه قرآن و حدیث, 2013-06-22)نَسخ، از مسائل بحثانگیز قرآن کریم است و ماهیت، امکان، مصادیق و مسائل آن، مباحث گستردهای را در قرآنپژوهی برانگیخته است. محصول این مباحث، به گونه مستقیم یا غیر مستقیم، بر علومی همچون تفسیر و فقه اثر میگذارد. بازشناسی ...
-
منابع غیر اسلامی درتفسیر آیات مرتبط با یهودیّت
(پژوهشگاه قرآن و حدیث, 2013-06-22)در قرآن آیات فراوانی در باره اعتقادات، تاریخ و سرگذشت دیگر ادیان وجود دارد که برای تفسیر این آیات میتوان دو رویکرد داشت: نخست، با تکیه بر منابع اسلامی مانند منابع روایی، کتابهای تاریخ و آثاری که مسلمانان در باره ملل و ...
-
روایات تفسیری ابن ولید
(پژوهشگاه قرآن و حدیث, 2013-06-22)بیتردید روایات تفسیری اهل بیت:، مهمترین ابزار فهم کلام وحی است و عالمان ژرفاندیش امامیه، مجموعه این روایات را از زمان صدور آن در قالبهای گوناگون عرضه کردهاند که در گذر زمان و همراه عوامل دیگر، سبب پدیدآمدن مکاتب، ...
-
«غریب القرآن» ابان بن تغلب
(پژوهشگاه قرآن و حدیث, 2013-06-22)ابان بن تغلب (م 141 ق) از سرآمدان شاگردان مکتب اهل بیت: بود که افتخار همراهی امامان معصوم زمان خود را داشت. مهارت وی در علوم گوناگون به شخصیت او جامعیتی بخشید که هم شیعه و هم اهل سنّت را به ستایش وا داشت. ابان، معارفی ناب ...



