تأثیر کیفیت گزارشگری مالی اینترنتی و ویژگیهای شرکت بر محتوای اطلاعاتی ارزش بازار حقوق صاحبان سهام
(ندگان)پدیدآور
بندریان, امیرعلیاحمدی, محمدرمضانبزرگمهریان, شاهرخمقصودی, فرامرزنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
استفاده از اینترنت به عنوان یکی از کانالهای پخش اطلاعات شرکتها، پدیدهای است که در سالهای اخیر در حال رشد و پیشرفت بوده است. اطلاعات حسابداری نیز در بازارهای سرمایه دارای ارزش بالایی بوده و بازار سرمایه به این اطلاعات تکمیلکننده و همچنین به گزارشهای حسابداری منتشر شده نیاز دارد. گزارشگری اینترنتی نیز یکی از منابع مهم اطلاعاتی میباشد که به طور بالقوه؛ دیگر گزارشهای حسابداری منتشر شده در بازار سرمایه را تکمیل میکند و باعث افزایش محتوای اطلاعاتی ارزش روز سهام میشود. با توجه اهمیت محتوای اطلاعاتی ارزش بازار حقوق صاحبان سهام و از آنجایی که تعداد شرکتهای استفاده کننده از گزارشگری مالی اینترنتی در ایران در حال افزایش و متقاضی و نیاز سهامداران مختلف به جستجوی اطلاعات از طریق اینترنت در حال افزایش است، این پژوهش به بررسی تأثیر کیفیت گزارشگری اینترنتی و ویژگیهای شرکت بر محتوای اطلاعاتی ارزش بازار حقوق صاحبان سهام در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از اطلاعات 175 شرکت پرداخته است. آزمون فرضیهها از طریق رگرسیون چندگانه و به روش حداقل مربعات تعمیمیافته (EGLS) با چیدمان دادهای تلفیقی صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مطابق مدل اولسن (1995) سود هر سهم و ارزش دفتری آن دارای محتوای اطلاعاتی بوده و کیفیت گزارشگری مالی اینترنتی نیز باعث افزایش محتوای اطلاعاتی ارزش بازار حقوق صاحبان میشود. همچنین در شرکتهایی که کیفیت گزارشگری مالی اینترنتی بیشتر است؛ اندازه شرکت و سودآوری باعث افزایش محتوای اطلاعاتی مزبور شده ولی اهرم مالی از محتوای اطلاعاتی آن میکاهد.
Corporate Internet Quality Reporting is an important source of information, which potentially other accounting reports published On the capital markets to complement and enhance the information content of stock market value. Considering the importance of the information content market value of equity And since the number of companies using online financial reporting is increasing in Iran And the applicant and the various stakeholders need to search for information via the Internet is increasing, This research The Impact Of The Corporate Internet Quality Reporting And Characters Firm On Value Relevance Market Value Of Equity In Tehran Stock Exchange Using data from 175 companies.Test hypotheses using multiple regression and Generalized Least Squares (GLS) took place; The results showed that meets the Olsen (1995), earnings per share and book value of online information content and quality of financial reporting increases in the market value of equity to be content.Also, companies that have greater financial reporting quality online content by firm size and profitability increase But leverage the information content reduces it. In addition, the Company has no significant relationship between audit quality and information content market value of equity was not found.
کلید واژگان
کیفیت گزارشگری مالی اینترنتی، ارزش بازار حقوق صاحبان سهام، اندازه شرکت. : Corporate Internet Quality ReportingValue Relevance Market Value
Firm Size
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
حسابرس ارشد مالیاتی، اداره کل امور مالیاتی استان خوزستان، اهواز،استادیار گروه حسابداری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
دانشجوی دکتری تخصصی حسابداری، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
دانشجوی دکتری تخصصی حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
شاپا
2383-03792383-272X




