بررسی تأثیر رقابت بازار محصول بر رابطه بین تمرکز مالکیت و سیاست تقسیم سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
(ندگان)پدیدآور
دموری, داریوشایزدی, مینونوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر تمرکز مالکیت به عنوان یک سازوکار داخلی حاکمیت شرکتی بر سیاست تقسیم سود بوده است. به علاوه در این پژوهش از متغیر رقابت بازار محصول به عنوان یک معیار بیرونی حاکمیت شرکتی جهت تعدیل رابطه بین این دو متغیر استفاده شده است. به منظور دستیابی به این هدف، تعداد 70 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفتهاند. به دلیل نوع دادههای پژوهش از روش دادههای ترکیبی استفاده شده است. نتایج بررسیهای پژوهش جاری نشان داد که شرکتهای با تمرکز بالا در مالکیت، سود نقدی بیشتری را بین سهامداران خود تقسیم کردهاند. که این تأثیر گذاری مثبت در محیطهای رقابتی پایین بیشتر بوده است به بیان دیگر در محیطهای کمتر رقابتی تأثیر تمرکز مالکیت بر سیاست تقسیم سود بیشتر بوده است.
The aim of this study was to evaluate the effect of ownership concentration as a internal of corporate governance on the relationship between ownership concentration and dividend policy. Also the variable product market competition as a external of corporate governance is used to adjust the relationship between these two variables. In order to achieve this goal, 70 manufacturing companies listed in Tehran Stock Exchange was investigated. Because of the kind of data, panel data method is used. Results show that companies with a high concentration of ownership divided more dividends between shareholders that positive influence has been more in the competitive environment. In other words, in less competitive environments the impact of ownership concentration on dividend is higher.
Keywords: Concentrate Ownership, Dividend Policy, Product Market Competition, Agency Cost
کلید واژگان
تمرکز مالکیتسیاست تقسیم سود
رقابت در بازار محصول
هزینههای نمایندگی
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2019-07-231398-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
- استادیار گروه حسابداری مالی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
شاپا
2383-03792383-272X




