• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تفکر وکودک
    • دوره 2, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تفکر وکودک
    • دوره 2, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسة واکنش‌های روان‌شناختی کودکان عادی و تیزهوش از طریق عناصر آزمون ترسیم

    (ندگان)پدیدآور
    یزدانی, سپیدهبخشی‌بجد, فرشته
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    494.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    آزمون‌‌های ترسیمی روش‌‌های تشخیصی فرافکنی‌اند که در آن‌ها از فرد خواسته می‌‌شود، موضوع یا‌‌ وضعیتی را ترسیم کند تا عملکرد شناختی، بین‌‌فردی، یا روان‌شناختی او ارزیابی شود. هدف پژوهش حاضر مقایسۀ‌ واکنش‌های روان‌شناختی کودکان تیزهوش و عادی از طریق عناصر آزمون ترسیم است. برای گردآوری اطلاعات، از پرسش‌نامۀ افسردگی، اضطراب، و استرس (DASS-42) و نقاشی آدمک رنگی استفاده شد. نمونۀ پژوهش 250 دانش‌آموز (119 دختر و 131 پسر) یازده تا سیزده‌سالۀ منطقۀ یک و دو شهر زاهدان بود که کودکان عادی به صورت نمونه‌‌گیری خوشه‌‌ای سهمی و کودکان تیزهوش به صورت نمونه‌‌گیری دردسترس انتخاب شدند. آزمون ترسیم آدمک رنگی و پرسش‌نامۀ DASS-42 در سه مقطع اول و دوم و سوم راهنمایی به صورت گروهی اجرا شد و داده‌‌ها، با استفاده از آمار توصیفی، آزمون «خی دو»، و «تی» گروه مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که، بر اساس آزمون ترسیم، بین واکنش‌های‌‌ روان‌شناختی کودکان عادی و تیزهوش تفاوت معناداری وجود دارد.
    کلید واژگان
    ترسیم آدمک رنگی
    واکنش‌های روان‌شناختی
    کودکان تیزهوش
    کودکان عادی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2011-11-22
    1390-09-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
    IHCS
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
    کارشناس ‌ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه سیستان و بلوچستان

    شاپا
    2383-0700
    2383-0719
    URI
    http://fabak.ihcs.ac.ir/article_531.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/379785

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب