مقایسة واکنشهای روانشناختی کودکان عادی و تیزهوش از طریق عناصر آزمون ترسیم
(ندگان)پدیدآور
یزدانی, سپیدهبخشیبجد, فرشتهنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آزمونهای ترسیمی روشهای تشخیصی فرافکنیاند که در آنها از فرد خواسته میشود، موضوع یا وضعیتی را ترسیم کند تا عملکرد شناختی، بینفردی، یا روانشناختی او ارزیابی شود. هدف پژوهش حاضر مقایسۀ واکنشهای روانشناختی کودکان تیزهوش و عادی از طریق عناصر آزمون ترسیم است. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامۀ افسردگی، اضطراب، و استرس (DASS-42) و نقاشی آدمک رنگی استفاده شد. نمونۀ پژوهش 250 دانشآموز (119 دختر و 131 پسر) یازده تا سیزدهسالۀ منطقۀ یک و دو شهر زاهدان بود که کودکان عادی به صورت نمونهگیری خوشهای سهمی و کودکان تیزهوش به صورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. آزمون ترسیم آدمک رنگی و پرسشنامۀ DASS-42 در سه مقطع اول و دوم و سوم راهنمایی به صورت گروهی اجرا شد و دادهها، با استفاده از آمار توصیفی، آزمون «خی دو»، و «تی» گروه مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که، بر اساس آزمون ترسیم، بین واکنشهای روانشناختی کودکان عادی و تیزهوش تفاوت معناداری وجود دارد.
کلید واژگان
ترسیم آدمک رنگیواکنشهای روانشناختی
کودکان تیزهوش
کودکان عادی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-11-221390-09-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه سیستان و بلوچستانکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
شاپا
2383-07002383-0719




