فلسفة ویتگنشتاین و برنامة فلسفه برای کودکان (P4C)
(ندگان)پدیدآور
یحیی قائدی, یحیی قائدیسلطانی, سحرنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این نوشتار سعی بر این بوده تا به مؤلفههایی از اندیشة ویتگنشتاین دوم که جایگاه نظری موجهی در برنامة فلسفه برای کودکان دارد پرداخته شود. چهار مؤلفة مهم در این پژوهش «زبان»، «دیدن و توصیف»، «بازیهای زبانی»، و «معنا» است. نگرش پراگماتیستی ویتگنشتاین دوم به این مقولهها را میتوان در ساختار و شاکلهبندی برنامهای کاربردی در عرصة تعلیم و تربیت واکاوی کرد. متیو لیپمن و همکارانش با طرح برنامهای که کودکان را با تفلسف و پرسشورزی آشنا میکند، بهشکل کاملاً انضمامی، پرداخت نوینی از این مؤلفهها را آشکار کردهاند. با بررسی ویژگیها و اهداف این طرح در چهارچوب این مؤلفهها میتوان نگاهی انضمامیتر را بین بنیانهای نظری و عرصههای کاربردی طرح فلسفه برای کودکان جستوجو کرد. سه سؤال عمده در این پژوهش مطرح میشود که با روشی تحلیلی ـ توصیفی درصدد پاسخ بدانها برآمدهایم.
کلید واژگان
ویتگنشتاین دوممعنا
بازیهای زبانی
داستان
توصیف
متیو لیپمن
فلسفه برای کودکان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2011-05-221390-03-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه فلسفة تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت معلم تهرانکارشناس ارشد فلسفة غرب، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین
شاپا
2383-07002383-0719




