شناسایی و طبقهبندی انواع بازیهای مراکز پیشدبستانی شهرستان ملایر
(ندگان)پدیدآور
کلانتری دهقی, هانیهنوری, علیعباسی, فرزانهنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بازی یک ابزار آموزشی بسیار مهم برای پرورش ظرفیتهای ذهنی، جسمانی، عاطفی و اجتماعی کودکان به شمار میآید. کودکان از طریق بازی میتوانند به شکل خلاقانهتر بیندیشند و مهارتهای هیجانی-اجتماعی خود را بهبود بخشند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طبقهبندی انواع بازیهای مورد استفاده توسط معلمان مراکز پیشدبستان انجام شد. دادههای پژوهش با استفاده از روش پیمایش و از طریق مصاحبۀ ساختاریافته با تعداد هفده معلم پیشدبستان شاغل به تدریس در مراکز شهرستان ملایر گردآوری شد. برای تحلیل دادهها، با استفاده از روش تحلیل مضمونی ابتدا پاسخهای شرکتکنندگان در مجموعهای از کدهای اولیه تعریف شدند. سپس، کدهای تعریفشده بر اساس تفاوتها و شباهتها از هم تفکیک شدند و در طبقههای مفهومی بزرگتری قرار داده شدند. نتایج نشان داد که معلمان پیشدبستان شهرستان ملایر از تعداد بیست عنوان بازی استفاده میکنند و این عناوین متفاوت بازی را میتوان در سه دستۀ حرکتی/کنشی، آفرینشی/ساختنی و تماشاگری طبقهبندی نمود. همچنین نتایج گویای کاربرد گروهی یا موازی اغلب بازیهای مورد استفاده در این مراکز بود
کلید واژگان
بازیپیش دبستان
طبقه بندی بازی ها
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایراندانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفۀ تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
شاپا
2383-07002383-0719




