تحلیل جنبههای تفکر خلاقانه در نقاشی کودکان 3 تا 5 سال (گروه سنی الف)
(ندگان)پدیدآور
فرشیدنیک, فرزانهنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تصاویری که در نقاشی و تصویرسازی کودکان خلق میشوند در بیشتر موارد برخاسته از تفکری خلاق و دارای موضوعاتی خاص است. شناخت دقیق مضامین و ویژگیهای خلاقانۀ نقاشی کودکان و تحلیل و تفسیر درست آنها، ما را در شناخت نحوۀ تفکر آنها یاری میرساند. این مضامین از محیطی به محیط دیگر و یا در فرهنگهای مختلف، تفاوتهایی را نشان میدهد. این پژوهش به منظور شناخت دقیقترِ مضامین نقاشی و ویژگیهای فکری و خلاقانۀ نقاشی کودکان گروه سنی الف از طبقه متوسط شهر تهران در فاصله سالهای96 تا 97 انجام شده است. پژوهش حاضر از جمله پژوهشهای کیفی است که به روش تحلیل مضمون انجام شده و جامعه آماری پژوهش، مهدکودکهای شهر تهران و حجم نمونه شامل 100 کودک از ده مهدکودک در مناطق یک، دو، هفت، دوازده و چهارده تهران(در سال تحصیلی 96-95) است. نمونهگیری بهصورت تصادفیخوشهای چند مرحلهای انجام شده و نهایتاً مضامین آثار خلق شده توسط این کودکان، پس از کد گذاری و طبقه بندی بر اساس شاخصههای خلاقیت مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است.
کلید واژگان
نقاشیکودک
خلاقیت
گروه سنی الف
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیارگروه هنرهای تجسمی و سنتی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تهران، ایرانشاپا
2383-07002383-0719




