تآثیر برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر خودتنظیمی هیجانی کودکان کار
(ندگان)پدیدآور
فتحی آذر, اسکندرتقی پور, کیومرثحاج آقایی خیابانی, آیساننوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش، سنجش اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر بهبود خودتنظیمی هیجانی کودکان کار بود. این پژوهش بهصورت نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، کودکان کار 7 و 8 ساله شهر تهران در سالتحصیلی 97-1396 بودند که موسسه مهر کودکان بهعنوان نمونه در دسترس انتخاب شد، و کودکان کار (تعداد= 36 نفر) این موسسه بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدهاند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 1 ساعته تحت برنامه آموزش فلسفه برای کودکان قرار گرفتند. برای جمع آوری داده از پرسشنامه استاندارد سنجش سبکهای تنظیم عاطفی (هافمن و کشدن، 2010) استفاده گردید که پایایی این ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای مولفه های پنهان کاری، سازش و تحمل به ترتیب 70/0، 75/0 و 50/0 محاسبه شده است که حاکی از پایایی بالای آن است. داده های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه آموزش فلسفه برای کودکان پنهانکاری کودکان کار را کاهش میدهد و سازشکاری و تحمل آنان را افزایش میدهد.
کلید واژگان
آموزش فلسفه برای کودکانخودتنظیمی هیجانی
کودکان کار
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
شاپا
2383-07002383-0719




