اثربخشی آموزش مهارت خلاقیت بر تفکر انتقادی، مهارت اجتماعی و خلاقیت دانش آموزان پایه ششم ابتدائی
(ندگان)پدیدآور
پورمحسنی کلوری, فرشتهصبوری, فاطمهمولایی, مهرینوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت خلاقیت برتفکرانتقادی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت در دانشآموزان دختر پایه ششم شهر تهران در سالتحصیلی 1397-1398بود. طرح پژوهش آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه ششم منطقه 19 آموزش و پرورش شهر تهران بود که ۴۰ نفر به شیوه دردسترس انتخاب گردید و بهشکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.پیش از آموزش مهارت خلاقیت، پرسشنامههای خلاقیت عابدی (1372)، گرایش بهتفکرانتقادی ریکتس (2003) و مهارتهای اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (۱۹۹۲) اجرا گردید. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مهارتخلاقیت، موجب افزایش خلاقیت دانشآموزان شد(05/0>p)، اما بر تفکر انتقادی و مهارتهای اجتماعی آزمودنیهای گروه آزمایش تاثیر معناداری نشان نداد(05/0
کلید واژگان
آموزش مهارت خلاقیتخلاقیت
تفکر انتقادی
مهارت اجتماعی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانکارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
شاپا
2383-07002383-0719




