بررسی تاثیر برنامه فلسفه برای کودکان بر نظریه ذهن و باورهای ماکیاولیستی در دوره ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
میرباقری, سیده شکوفهنوشادی, ناصرنیکدل, فریبرزنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر برنامه فلسفه برای کودکان بر نظریه ذهن و باورهای ماکیاولیستی در دانش آموزان دوره ابتدایی بود. روش پژوهش، نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پایهی چهارم، پنجم و ششم شهر شیراز در سال تحصیلی 98-97 تشکیل می دادند؛ که تعداد 90 آزمودنی به روش نمونه گیری خوشهای به عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه 45 نفری (گروه آزمایش و کنترل) به صورت تصادفی جایگزین شدند. جهت آموزش فلسفه به کودکان که مبتنی بر داستان خوانی بود از کتاب "داستانهایی برای تفکر " اثر رابرت فیشر استفاده شد. در ادامه، آزمودنیهای گروه آزمایشی به مدت ده جلسه تحت آموزش برنامه فلسفه برای کودکان قرار گرفتند. به منظورگردآوری دادهها از مقیاس نظریه ذهن(Happe, 1994:129) و مقیاس باورهای ماکیاولیستی (Christie & Geis, 1970:10 ) استفاده شد. نتایج نشان دادند که آموزش فلسفه برای کودکان موجب ارتقاء نظریه ذهن و کاهش باورهای ماکیاولیستی در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید.
کلید واژگان
فلسفه برای کودکاننظریه ذهن
باورهای ماکیاولیستی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
شاپا
2383-07002383-0719




