الگوی برنامه درسی آموزش فلسفه برای کودکان بر اساس نتایج تحقیقات مرتبط
(ندگان)پدیدآور
کنعانی هرندی, ستارهنوریان, محمدنوروزی, داریوشعبایی کوپایی, محمودنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی برنامه درسی آموزش فلسفه برای کودکان بر اساس نتایج تحقیقات مرتبط انجام گردید. رویکرد پژوهش از نوع کیفی و روش آن سنتزپژوهی توأم با تحلیل محتوای کیفی میباشد که در آن پژوهشهای اخیر با روشی نظاممند انتخاب، واکاوی محتوایی و دسته بندی شدهاند. جامعه مورد مطالعه تحقیقات انجام شده خارجی (در سالهای 1938 تا 2018) و داخلی (در سالهای 1384 تا 1396) بوده است. از مجموع پژوهشهایی که از سایتهای معتبر داخلی و خارجی انتخاب شده بودند، تعداد 71 مورد به عنوان نمونه به صورت هدفمند انتخاب گردید. تحلیلهای انجام شده ابتدا کدگذاری و طبقه بندی گردید و سپس بدنه اصلی در قالب 52 مولفه در راستای 4 عنصر اصلی "اهداف"، "محتوا"، "روشهای یاددهی – یادگیری"، "روشهای ارزشیابی" و 8 مولفه مرتبط با عنصر زمینهای "محیط آموزشی" شناسایی گردید. سیاستگذران و برنامهریزان درسی دوره پیش دبستان و دبستان میتوانند با استفاده از الگوی مفهومی مستخرج، تدابیر شایسته را جهت اجرای مطلوب و با کیفیت برنامه درسی فلسفه برای کودکان اتخاذ کنند. مربیان و آموزگاران نیز قادر خواهند بود تا الگوی موجود را بر اساس تجربیات عملی ندریس، تطبیق دهند تا تدریس اثربخشتری داشته باشند.
کلید واژگان
آموزش فلسفه برای کودکانالگوی برنامه درسی
تحلیل محتوای کیفی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوبدانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب
شاپا
2383-07002383-0719




