شناسایی الزامات طراحی برنامهی درسی آموزش فلسفه به کودکان از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهرستان بناب در سال تحصیلی 1396-1395
(ندگان)پدیدآور
سالمی, یلدامجلل چوبقلو, محمدعلیحجتی, سید عبدالهنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی الزامات طراحی برنامهی درسی آموزش فلسفه به کودکان از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهرستان بناب در سال تحصیلی 1396-1395 میباشد. روش تحقیق استفاده شده توصیفی- اکتشافی است. جامعهی آماری شامل کلیهی معلمان ابتدائی آموزش و پرورش شهرستان بناب به تعداد 489 نفر در سال تحصیلی 1396-1395 میباشد، که حجم نمونهی آماری نیز بر اساس فرمول کوکران 215 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی- طبقهای بدست آمده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهی محققساخته میباشد که پس از تأیید روایی و پایایی آن (صوری) در اختیار نمونهی آماری قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای شناسایی الزامات طراحی برنامهی درسی آموزش فلسفه به دانشآموزان مقطع ابتدایی از تحلیل عاملی اکتشافی و جهت اولویتبندی الزامات طراحی برنامهی درسی آموزش فلسفه به دانشآموزان از آزمون فریدمن با نرمافزار SPSS 18 استفاده گردید. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که از میان الزامات نهگانهی مؤثر برای طراحی برنامهی درسی آموزش فلسفه به کودکان عامل توجه به نیازهای دانشآموزان با میانگین رتبهی 62/4 بیشترین و عامل کاهش تمرکزگرایی در برنامهی درسی با میانگین رتبهی 91/3 کمترین تأثیر را در طراحی برنامهی درسی آموزش فلسفه به دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان بناب دارد.
کلید واژگان
الزامات طراحیبرنامهی درسی
آموزش فلسفه به کودکان
دانشآموزان مقطع ابتدائی
شهرستان بناب
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز- ایراناستادیار گروه برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، بناب- ایران
استادیار گروه برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، بناب- ایران
شاپا
2383-07002383-0719




