تحلیل محتوای کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای پایۀ دهم بر اساس آموزش سواد رسانهای
(ندگان)پدیدآور
عبدالهی, رقیهاسلامی, ادریسآفانی, کمالنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مطالعه، تحلیل محتوای کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای پایۀ دهم بر اساس آموزش سواد رسانهای است. برای نیل به این هدف، از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که در این کتاب، مجموعاً 110 مورد مرتبط با آموزش سواد رسانه ای وجود دارد که از این تعداد 43 مورد (39/90%) متعلق به مؤلفههای ناظر بر اهداف آموزش سواد رسانهای میباشد که در میان مؤلّفههای ناظر بر اهداف آموزش سواد رسانهای، مؤلّفة مهارت پرسشگری درباب پیام های رسانه ای با 24 مورد (55/81%) بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. همچنین، در میان مؤلّفههای ناظر بر محتوای آموزش سواد رسانهای، مؤلّفة آشنایی با شیوه های اقناع مخاطب در گونههای مختلف رسانه با 14 مورد (20/89 %) بیشترین فراوانی را دارد. بر اساس این یافتهها، بازنگری کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای به ویژه با نظر به تقویت مهارت استدلال، مطالعه و بررسی بیشتر تجربیات نظامهای آموزشی موفق در اجرای برنامۀ درسی سواد رسانهای، استفادۀ از آن جهت غنای برنامۀ درسی تفکر و سواد رسانهای و تدوین برنامۀ درسی تفکر و سواد رسانهای در مقاطع پایینتر تحصیلی پیشنهاد شده است.
کلید واژگان
سواد رسانهایآموزش سواد رسانهای
کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای
تحلیل محتوا
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد علوم تربیتی گرایش برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد و معلم در شهرستان نقدهاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، ایران
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، ایران
شاپا
2383-07002383-0719
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
سیاستپژوهی گسترش سواد رسانهای در آلمان، انگلستان، هند، و (اردن)
سروی زرگر, محمد (سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B, 2023-05-22)مقاله حاضر روایتی تاریخی از تجربه سیاستگذاری در حوزه سواد رسانهای در چهار کشور ارائه میدهد. دو کشور آلمان و انگلستان، بهعنوان کشورهای پیشرو در حوزه سیاستگذاریهای ارتقای سواد رسانهای و دو کشور هند و اردن، بهعنوان ...
-
رابطه رسانه ای شدن زندگی روزمره و سلامت خانواده
تبریزی, منصوره (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2019-08-23)خانواده یکی از مهمترین واحدهای اجتماعی است و حفظ سلامت آن در سلامت جامعه و اعضای آن تأثیر بسزایی دارد. رسانهای شدن زندگی روزمره فرآیندی است که به پیوند مداوم زندگی روزمره فرد با رسانهها اشاره دارد، فرآیندی که میتواند ...
-
تحلیل موانع فراروی توسعة آموزش سواد رسانهای در مدارس ایران از منظر سیاستگذاران، مجریان سواد رسانهای و متخصصان رسانه
ساعی, منصور؛ بصیریان جهرمی, حسین؛ دهزاد, امیرحسین (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, 2021-12-22)امروزه همه ما انسانها در یک «جامعه رسانهای شده» زندگی میکنیم. جایی که درآن تقریباً همه ابعاد حیات فردی، اجتماعی و فرهنگی ما تحت تأثیر رسانه و فناوریهای ارتباطی قرار گرفته است. حضور فراگیر رسانهها در تمام عرصههای حیات ...




