الزامات و چالشهای اجرایی و اخلاقی پژوهش با کودک: ارائه نمونه الگوی مشارکتی برای پژوهش در حوزه جنسیت
(ندگان)پدیدآور
موسوی جهان آبادی, عقیله ساداتطبیبی, زهرامهرام, بهروزمدرس غروی, مرتضینوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دهههای اخیر، رویکردی در بررسی دوره کودکی و پژوهش راجع به کودک، بهوجود آمدهاست که در آن کودک به عنوان مشارکتکنندهای فعال جهت فهم موضوعات و مسائلی که مرتبط با وی میباشند، درنظرگرفتهشدهاست؛ این رویکرد در تقابل با نگاهیاست که کودک را عضو منفعل پژوهش میداند. این رویکردِ مشارکتی البته با چالشها و مسائل اجرایی و اخلاقی پژوهش با کودکان روبروست. مقاله حاضر این چالشها را مورد بررسی و تدقیق قرارمیدهد و با ارائه پیشنهادات و راهکارهایی، راه را برای رویکرد مشارکتی بررسی کودک ممکن میسازد. همچنین در مقاله حاضر، نمونه یک پژوهشی کیفی با مدل مشارکت فعال با کودک در راستای فهم کودکان از جنسیت معرفی میگردد. در این پژوهش، ساخت ابزارهای مشارکتدهنده کودک برای انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با کودک مدنظر قرار گرفته است.
کلید واژگان
پژوهشکودک
روششناسی
جنسیت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهددانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
دانشیار روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علومرفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
شاپا
2383-07002383-0719




