• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تفکر وکودک
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تفکر وکودک
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    افسانه‌های ایرانی پریان ابزاری برای فکرپروری کودکان (رهیافتی آموزشی بر اساس نظریة لیپمن)

    (ندگان)پدیدآور
    رجبی همدانی, مهسابیگ‌زاده, خلیلناجی, سعیداسفندیاری, سیمین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    242.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    لیپمن برنامۀ فبک را بنیان نهاد و داستان را ابزاری اساسی برای فکرپروری و آموزش کودکان معرفی و شالوده‌ای نو برای آموزش آن‌ها پی‌ریزی کرد. این پژوهش بسندگی ادبی، فلسفی و روان‌شناختی پنج افسانۀ ایرانی پریان را بر اساس نظریة لیپمن در پاسخ به پرسشی که چگونه این افسانه‌ها پاسخ‌گوی برخی اندیشه‌های کودکان هستند؟ با رویکردی توصیفی- تحلیلی بررسی کرده‌است. یافته‌های تحقیق حاکی است که این افسانه‌ها مفاهیمی متعالی مانند زیبایی، عشق، دانایی، خودبینی و ... دارند و درون‌مایۀ فلسفی آن‌ها غنی و زمینه‌ساز تکوین پرسش‌های چالشی در ذهن کودکان است. افسانه‌های «ثروتمند حسود و مار» و «دژهوش‌ربا»، گفت‌وگوهای بیشتری نسبت به افسانه‌های دیگر دارند که از این زاویه چالشی‌ترند و نیز افسانة دژ هوش‌ربا الگویی از حلقة کندوکاو دارد. این افسانه‌ها از منظر زبانی و انتقال مفاهیم، غنای روان‌شناختی مطلوبی برای کودکان دارند، امّا داستان «زردپری» و «بی‌بی ناردونه» قسمت‌های خشنی دارند و با شرایط اجتماعی کنونی مطابقت ندارند. رویکرد ادبی این افسانه‌ها شخصیّت‌های پویایی را نمایش می‌دهند که کودک را با خود همراه می‌کنند، امّا نیازمند تغییر پیرنگ در چارچوب برنامة فبک هستند. موضوع این افسانه‌ها علاوه بر تحلیل محتوایی از جنبۀ تجویزی که شامل رویکردهایی مطلوب برای گسترش آموزش تفکّر فلسفی در کودکان است، تحلیل شده‌است.
    کلید واژگان
    افسانه‌های ایرانی پریان
    متیو لیپمن
    فلسفه برای کودکان
    آموزش
    تفکّر

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-02-20
    1396-12-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
    IHCS
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی
    دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی
    استادیار پژوهشی گروه فبک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
    استادیار گروه الهیات دانشگاه رازی

    شاپا
    2383-0700
    2383-0719
    URI
    http://fabak.ihcs.ac.ir/article_3512.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/379720

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب