• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تفکر وکودک
    • دوره 6, شماره 12
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تفکر وکودک
    • دوره 6, شماره 12
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    فراتحلیل متغیرهای همبسته با تفکر انتقادی در نظام آموزشی

    (ندگان)پدیدآور
    جعفری, عیسیرسول زاده, بهزاد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    283.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اندازه اثر متغیرهای همبسته با تفکر انتقادی در نظام آموزشی ایران بود. روش پژوهش حاضر از نوع فراتحلیل بود. از این رو با استفاده از پایگاه­های اطلاعاتی داخلی نسبت به یافتن و جمع­آوری تمام گزارش­های پژوهشی اقدام شد. نمونه مطالعات مورد استفاده شامل 15 مطالعه انجام شده از سال 1387 تا 1394 در سراسر ایران بود که 4625 آزمودنی را در بر می­گرفت. داده­های حاصل از این 15 مطالعه با روش اندازه اثر ضریب همبستگی پیرسون برای مدل اثرهای ثابت مورد فراتحلیل قرار گرفتند. کلیه تحلیل­های آماری با استفاده از ویرایش دوم نرم­افزار جامع فراتحلیل انجام شد. یافته­ها نشان داد که میانگین اندازه اثر کلی برای مدل اثرات ثابت برابر 517/0 و برای اثرات تصادفی برابر 521/0 است که هر دو در سطح 001/0 معنی­دار هستند. بنابراین میانگین اندازه اثر پژوهش حاضر (517/0) را می­توان اندازه اثر متوسط تا زیاد تفکر انتقادی تفسیر کرد. بین سخت­کوشی، پیشرفت تحصیلی، شادکامی، خودتنظیمی، خلاقیت، انگیزه پیشرفت، نقشه­های استدلالی، باورهای خودکارآمدی، شیوه­های شناختی، بازاندیشی در عمل، مهارت­های حل­مسئله، ارزشیابی، سبک­های تفکر، صفات شخصیت و کیفیت تدریس با تفکر انتقادی اندازه اثر معنی­دار وجود دارد.
    کلید واژگان
    فرا‌تحلیل
    تفکر انتقادی
    نظام آموزشی

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    2015-11-22
    1394-09-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
    IHCS
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه روانشناسی، دانشکده‌ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
    استادیار گروه روانشناسی، دانشکده‌ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

    شاپا
    2383-0700
    2383-0719
    URI
    http://fabak.ihcs.ac.ir/article_2265.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/379703

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب