فراتحلیل متغیرهای همبسته با تفکر انتقادی در نظام آموزشی
(ندگان)پدیدآور
جعفری, عیسیرسول زاده, بهزادنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اندازه اثر متغیرهای همبسته با تفکر انتقادی در نظام آموزشی ایران بود. روش پژوهش حاضر از نوع فراتحلیل بود. از این رو با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی داخلی نسبت به یافتن و جمعآوری تمام گزارشهای پژوهشی اقدام شد. نمونه مطالعات مورد استفاده شامل 15 مطالعه انجام شده از سال 1387 تا 1394 در سراسر ایران بود که 4625 آزمودنی را در بر میگرفت. دادههای حاصل از این 15 مطالعه با روش اندازه اثر ضریب همبستگی پیرسون برای مدل اثرهای ثابت مورد فراتحلیل قرار گرفتند. کلیه تحلیلهای آماری با استفاده از ویرایش دوم نرمافزار جامع فراتحلیل انجام شد. یافتهها نشان داد که میانگین اندازه اثر کلی برای مدل اثرات ثابت برابر 517/0 و برای اثرات تصادفی برابر 521/0 است که هر دو در سطح 001/0 معنیدار هستند. بنابراین میانگین اندازه اثر پژوهش حاضر (517/0) را میتوان اندازه اثر متوسط تا زیاد تفکر انتقادی تفسیر کرد. بین سختکوشی، پیشرفت تحصیلی، شادکامی، خودتنظیمی، خلاقیت، انگیزه پیشرفت، نقشههای استدلالی، باورهای خودکارآمدی، شیوههای شناختی، بازاندیشی در عمل، مهارتهای حلمسئله، ارزشیابی، سبکهای تفکر، صفات شخصیت و کیفیت تدریس با تفکر انتقادی اندازه اثر معنیدار وجود دارد.
کلید واژگان
فراتحلیلتفکر انتقادی
نظام آموزشی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراناستادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
شاپا
2383-07002383-0719




