پرورش بُردباری در داوری (تفکر)؛ منظری پدیدارشناختی
(ندگان)پدیدآور
برخورداری, رمضانبانکی, فرزیننوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پرورش قوهی تفکر در دانشآموزان همواره یکی از دغدغهها و اهداف مهم نظامهای آموزش و پرورش رسمی بوده است. کلیدیترین عنصر در تفکر داوری کردن است که معطوف به موضوعات مختلف است. غالباً داوریِ شتابزده به عنوان آفت تفکر شناخته شده است. از بدو پیدایش نظامهای تعلیم و تربیت در عصر جدید به منظور پرورش تفکر رویکردهای مختلفی به این موضوع وجود داشته است که متأثر از پرسش از ماهیت خود تفکر و انتظاراتی که میتوان از تعلیم و تربیت با توجه به این برداشتهای مختلف داشت است. عمدة رویکردهایی که مطرح بودهاند توجه خود را به مهارتهای تفکر که در زیرمجموعه قواعد منطقی گرد هم آمدهاند معطوف کردهاند. در مقالهی حاضر ضمن تایید اهمیّت تعلیم قواعد منطقی برای درست اندیشیدن تلاش بر آن است با مولفههایی از رویکرد پدیدارشناختی برخی از کاستیهای رویکردهای موجود را جبران نماید و زمینه را برای پرورش بردباری در داوری فراهم کند. این مولفهها عبارتست از: حیث التفاتی و بیناذهنیت که در پرتو آنها رویکرد پدیدارشناختی به پرورش بردباری در تفکر (داوری) تبیین میشود.
کلید واژگان
تفکر انتقادیپدیدارشناسی
حیث التفاتی
بیناذهنیّت
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2012-11-211391-09-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمیاستادیار، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
شاپا
2383-07002383-0719




