• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تفکر وکودک
    • دوره 3, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تفکر وکودک
    • دوره 3, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پرورش بُردباری در داوری (تفکر)؛ منظری پدیدارشناختی

    (ندگان)پدیدآور
    برخورداری, رمضانبانکی, فرزین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    492.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پرورش قوه­ی تفکر در دانش‌آموزان همواره یکی از دغدغه‌ها و اهداف مهم نظام­های آموزش و پرورش رسمی بوده است. کلیدی‌ترین عنصر در تفکر داوری کردن است که معطوف به موضوعات مختلف است. غالباً داوریِ شتابزده به عنوان آفت تفکر شناخته شده است. از بدو پیدایش نظام‌های تعلیم و تربیت در عصر جدید به منظور پرورش تفکر رویکرد‌های مختلفی به این موضوع وجود داشته است که متأثر از پرسش از ماهیت خود تفکر و انتظاراتی که می­توان از تعلیم و تربیت با توجه به این برداشت‌های مختلف داشت است. عمدة رویکرد‌هایی که مطرح بوده‌اند توجه خود را به مهارت‌های تفکر که در زیرمجموعه قواعد منطقی گرد هم آمده‌اند معطوف کرده‌اند. در مقاله­ی حاضر ضمن تایید اهمیّت تعلیم قواعد منطقی برای درست اندیشیدن تلاش بر آن است با مولفه‌هایی از رویکرد پدیدارشناختی برخی از کاستی­های رویکردهای موجود را جبران نماید و زمینه را برای پرورش بردباری در داوری فراهم کند. این مولفه‌ها عبارتست از: حیث التفاتی و بینا‌ذهنیت که در پرتو آنها رویکرد پدیدارشناختی به پرورش  بردباری در تفکر (داوری) تبیین می‌شود.
    کلید واژگان
    تفکر انتقادی
    پدیدارشناسی
    حیث التفاتی
    بیناذهنیّت

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2012-11-21
    1391-09-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
    IHCS
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی
    استادیار، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

    شاپا
    2383-0700
    2383-0719
    URI
    http://fabak.ihcs.ac.ir/article_680.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/379666

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب