بررسی تأثیر اجرای برنامة «فلسفه برای کودکان» در پرورش خلاقیت دانشآموزان پسر پایة اول مقطع متوسطة منطقة 14 تهران
(ندگان)پدیدآور
نادری, عزتاللهتجلی نیا, امیرشریعتمداری, علیسیفنراقی, مریمنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجرای برنامۀ «آموزش فلسفه به کودکان» در پرورش خلاقیت دانشآموزان پسر پایۀ اول مقطع متوسطۀ منطقۀ 14 شهر تهران است. این پژوهش به روش نیمهتجربی و با بهرهگیری از طرح تحقیق آزمون مقدماتی و نهایی با گروه شاهد انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش را همۀ دانشآموزان پسر پایۀ اول مقطع متوسطة منطقۀ 14 شهر تهران در سال تحصیلی 1390 - 1391 تشکیل دادند که از بین آنها 60 نفر نمونه با روش نمونهگیری چندمرحلهای خوشهای انتخاب شدند (30 نفر گروه شاهد و30 نفر گروه تجربی). پس از برگزاری دورۀ آموزشی مورد نظر، به منظور جمعآوری دادهها، از آزمون خلاقیت عابدی و، به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون تی ـ استیودنت برای گروههای وابسته استفاده شد. یافتههای این پژوهش، درمجموع، اعتبار و اعتمادپذیری برنامۀ فلسفه برای کودکان را در پرورش خلاقیت و چهار مؤلفۀ اصلی آن، یعنی سیالی و بسط و ابتکار و انعطافپذیری، تأیید کرد.
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهراندانشجوی دکتری فلسفة تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
شاپا
2383-07002383-0719




