مرور دوره 3, شماره 6 بر اساس تاریخ انتشار

  • پرورش بُردباری در داوری (تفکر)؛ منظری پدیدارشناختی 

    برخورداری, رمضان؛ بانکی, فرزین (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-11-21)
    پرورش قوه­ی تفکر در دانش‌آموزان همواره یکی از دغدغه‌ها و اهداف مهم نظام­های آموزش و پرورش رسمی بوده است. کلیدی‌ترین عنصر در تفکر داوری کردن است که معطوف به موضوعات مختلف است. غالباً داوریِ شتابزده به عنوان آفت تفکر شناخته ...

  • توسعة فرهنگی در برنامه‌های کودک سیما 

    گرجی بند پی, پریسا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-11-21)
    مقالة پیش ‌رو حاصل پژوهشی است که به بررسی برنامه‌های کودک تلویزیون از منظر توسعة فرهنگی و ­شاخص­های آن می‌پردازد. به این منظور ابتدا با گزینش چارچوب نظری مناسب از میان دیدگاه‌های جامعه‌شناسان فرهنگی (وبر، پارسونز و اینگلهارت) ...

  • بررسی تاثیر روش اجتماع پژوهشی در "برنامه فلسفه برای کودکان" بر خلاقیت کودکان 

    رستمی, کاوه؛ رحیمی, ابراهیم؛ رستمی, ویدا؛ هاشمی, سپیده (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-11-21)
    هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش اجتماع پژوهشی در برنامۀ آموزش فلسفه برای کودکان بر پرورش خلاقیت کودکان است. افرادی که در این پژوهش شرکت داشتند چهل نفراز دانش‌آموزان پسر پایۀ چهارم ابتدایی هستند، که از بین مناطق شهر شیراز ...

  • رابطة باورهای معرفت ‌شناختی و گرایش به تفکر انتقادی در دانش‌آموزان دورة متوسطة شهر ماکو در سال تحصیلی91-90 

    سلیمان نژاد, اکبر؛ آیرملوی, بهروز (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-11-21)
    این پژوهش با هدف بررسی رابطة باورهای معرفت شناختی و گرایش به تفکر انتقادی در دانش‌آموزان دورة متوسطة شهر ماکو انجام گرفت. جامعة آماری شامل کل دانش‌آموزان متوسطة شهر ماکو است که با استفاده از روش تصادفی خوشه‌ای تعداد ...

  • بررسی و نقد برنامه فلسفه برای کودکان از منظر حکمت متعالیه 

    ستاری, علی (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-11-21)
    هدف کلی این مقاله بررسی و نقد برنامه فلسفه برای کودکان از منظرحکمت متعالیه است. سئوال کلی تحقیق عبارت است از این که مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان چیست و براساس حکمت متعالیه چه نقدهایی بر آن وارد است؟ در این مقاله، ...

  • بررسی رابطة سبک‌های تفکر و سبک‌های یادگیری در دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران 

    رفعتی, مریم (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-11-21)
    امروزه در نظام‌های تعلیم و تربیتی توجه زیادی به پرورش مهارت‌های تفکر می‌شود و کودکان آموزش می‌بینند که چگونه با استفاده از فکر خود زندگی کنند. بنابراین به نظر می‌رسد شناخت سبک‌های تفکر (به‌عنوان الگو و روش ترجیحی فرد در ...