• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های حسابداری مالی
    • دوره 12, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های حسابداری مالی
    • دوره 12, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    چارچوبی برای رتبه‌بندی افشای مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها

    (ندگان)پدیدآور
    کاظم پور, مرتضیکاشانی‌پور, محمدیزدی فر, حسنحمیدی زاده, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    756.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در سال‌های گذشته، مسئولیت‌پذیری اجتماعی اهمیت و مقبولیت زیادی پیدا کرده است و بهره‌وران به این موضوع توجه ویژه‌ای کرده‌اند؛ درنتیجه شرکت‌ها باید شاخص‌های مختلف مسئولیت‌پذیری اجتماعی خود را افشا کنند؛ ازاین‌رو در پژوهش حاضر، پس از شناسایی ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های افشای مسئولیت‌پذیری اجتماعی، با استفاده از فن دلفی، چارچوبی با 3 بعد، 22 مؤلفه و 68 شاخص طراحی شد. پس از آن با استفاده از نظرات خبرگان، این گزینه‌ها وزن‌دهی شدند؛ وزن ابعاد محیطی، اجتماعی و اقتصادی به‌ترتیب 55/0، 35/0 و 1/0 به دست آمد. در بین شاخص‌ها نیز شاخص افشای اطلاعات اقدامات انجام‌شده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، روش‌ها، معیارهای حذف گازها و نتایج حاصل با وزن 058905/0 به‌عنوان مهم‌ترین شاخص شناخته شد. همچنین پس از بررسی 330 شرکت که اطلاعات سال 1396 خود را افشا کردند، یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند به‌صورت میانگین هر شرکت تنها 9 شاخص از 68 شاخص را افشا کرده است و در کل نمونة آماری، بیشترین تعداد افشا به شاخص‌های اقتصادی با 1632 مورد مربوط است. بعد از آن نیز شاخص‌های بعد اجتماعی با 1290 مورد و محیطی با تنها 360 مورد قرار دارند که به‌ترتیب 5/27، 5/۱1 و 7 درصد از شاخص‌های قابل افشا را شامل می‌شود. درضمن 85 شرکت از 330 شرکت بررسی‌شده هیچ‌یک از شاخص‌های موجود در بعد محیطی را افشا نکردند که آمار جالب توجهی نیست و نشان‌ می‌دهد شرکت‌ها به بااهمیت‌ترین بعد افشای مسئولیت‌پذیری اجتماعی توجه مناسبی ندارند
    کلید واژگان
    افشا
    فن دلفی
    تحلیل سلسله‌مراتبی
    مسئولیت‌پذیری اجتماعی
    تخصصی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
    دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
    استاد حسابداری و مدیر دپارتمان حسابداری، مالی و اقتصاد دانشگاه بورنموث انگلستان
    استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

    شاپا
    2008-7691
    2322-3405
    URI
    http://far.ui.ac.ir/article_24813.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/379364

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب