بررسی ارتباط برخی از مکانیزمهای نظام راهبری شرکتی با نقدشوندگی بازار
(ندگان)پدیدآور
کاشانیپور, محمدمهرانی, ساسانپاشانژاد, یوسفنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
سرمایهگذاران برای تصمیمگیری، بر کمّیت، کیفیت و بموقع بودن اطلاعات افشا شده از سوی راهبران شرکتها اتکا میکنند. نحوه برخورد سرمایهگذاران با این اطلاعات و تصمیمات آنها، حجم عرضه و تقاضا، یا به نوعی عمق بازار و قیمتهای پیشنهادی جهت خرید و فروش را شکل میدهد. به عبارتی، راهبری شرکتی منسجم و ساختار یافته نقش مهمی در جهتدهی به تصمیمات سرمایهگذاران و بازیگران در بازار سرمایه و تحقق بازارهای سرمایه با نقدشوندگی بالا ایفاد میکند. بر این اساس، در این پژوهش، رابطه بین برخی از مکانیزمهای نظام راهبری شرکتها و نقدشوندگی بازار بررسی و در این راستا، اطلاعات مربوط به نمونهای از 61 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1386 بررسی گردیده است. ملاک انتخاب این 61 شرکت، معامله اوراق بهادار شرکت حداقل در 100 روز از سال است. سپس دادههای قیمت پیشنهادی خرید و فروش و حجم سهام مورد عرضه و تقاضا جمع آوری و رابطه آن با کیفیت راهبری شرکتی سنجیده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که شرکتهایی با ساختار هیأت مدیره مستقلتر و رویکرد هیأت مدیره اثربخشتر دارای نقدشوندگی بازار بیشتری نسبت به سایر شرکتها هستند. در واقع، شرکتهایی که امتیاز بیشتری از لحاظ کیفیت راهبری شرکتی داشتهاند، اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام کمتر و اختلاف سهام مورد عرضه و تقاضای بیشتری را دارا بودهاند.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: نظام راهبری شرکتیاختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش
عمق بازار
نقدشوندگی بازار
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-06-221389-04-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
شاپا
2008-76912322-3405




