بررسی تطبیقی مفهوم مرگ و نمودهای آن در عرفان اسلامی و مکتب اصالت وجود( با تکیه بر مصیبت نامة عطار و رمان تهوّع سارتر)
(ندگان)پدیدآور
ولی زاده, فرشاددهقان, علیفرضی, حمیدرضانوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
عرفان اسلامی به عنوان نمودِ دینیِ معرفت باطنی، ساحتِ حیات مادّی، پدیدة مرگ و در نهایت، حیات آن جهانیِ او را مورد توجّه قرار داده است. مکتب اصالتِ وجود یا اگزیستانسیالیسم(Existentialism) نیز با این دو ویژگی که وجود را بر ماهیّت مقدّم میداند و دیگر آنکه موضوعِ اندیشه را انسان میداند و نه موضوعاتِ فلسفیِ صرف، تحقّق امکانهای موجودِ انسانی را در این جهان مورد توجّه قرار داده و مرگ را نیز همچون یک امکانِ وجودی به تصویر کشیده است. این پژوهش، مفهومِ مرگ و نمودهای آن در دو جهانبینی مزبور را بر اساس منظومة «مصیبت نامه» و رمانِ «تهوّع» بررسی کرده و به یافتههایی از این دست نایل آمده است که با وجود تفاوتهای بنیادین؛ هر دو مکتب فکری، جهانِ مادّی را گذرگاهی محدود و فاقد ارزشی وجودی دانستهاند که مرگ همچون سرآغازِ حیاتِ ابدی و یا امکانی وجودی میتواند انسان را در جهت آفریدن مفهومی متعالیتر برای حیات این جهانیاش یاری نماید. از منظرِ عطّار، مرگ سرآغازِ اتّصال به ابدیّت و پیوستنِ سیر الی الله به فی الله است و از دیدِ سارتر ، مرگ امکانی وجودی است که با تشدید حسِ زندگی، میتواند در جهتِ اعتلای مفهومِ آن به کار گرفته شود.
کلید واژگان
مرگعرفان اسلامی
مکتب اصالت وجود
عطّار
سارتر
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانگروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز




