شیوه های معرفتی درحدیقه ی سنایی
(ندگان)پدیدآور
علوی, رقیهگذشتی, محمدعلیکاکه رش, فرهادنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
معرفت شناسی یا نظریه شناخت،اساساً یکی از مباحث مهم در حوزه های فکری است که توسط فلاسفه و علمای تعلیم و تربیت مورد بررسی و مطالعه قرار می گیردوازمباحث مهم درفرهنگ اسلامی هم بوده ودرآثاربزرگان ادب وعرفان بازتاب گوناگونی داشته است. سنایی، که ازشاعران عارف درقرن پنجم وششم است درحدیقه به زیبایی ازآن بهره گیری کرده است. این مقاله با هدف بررسی وتحلیل جایگاه معرفت درحدیقه سنایی باروش پژوهشی در این توصیفی ـ تحلیلی نگارش شده است.یافته های مقاله نشان می دهدکه سنایی آشکار ونهان دیدگاه های معرفتی خود را ارایه داده است و مشاهده می شود که ابزارشناخت ومعرفت، حسی، عقلی وشهودی است و بیشتراندیشه های سنایی درمعرفت عقلی وشهودی جمع است ضمن اینکه عقل را هم تازمانی راهگشای معرفتی می داندکه لطف حق راهنمایش باشد,معرفتی که موردپذیرش وکاربردمتصوفه است مبتنی برشهودووحال ومبانی روحانی است وآنچه اززبان متصوفه در این وادی جاری است بیشترجنبه نمادین ورمزآلود داردوبازبان قال به تصویردرآمده است .
کلید واژگان
معرفتسنایی
حدیقه
عرفان
زبان و ادب فارسی
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجسازمان پدید آورنده
عضو هیأ ت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز دانشکدة ادبیات و علوم انسانی
عضو هیأ ت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد ، استادیار