• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه زبان و ادب فارسی
    • دوره 6, شماره 21
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه زبان و ادب فارسی
    • دوره 6, شماره 21
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی انتقادی و تجزیه و تحلیل مقاله «الهی‌نامه‌ی عطار، بحر وافر یا بحر هزج؟

    (ندگان)پدیدآور
    برزویی, رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    531.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در جوامع علمی و دانشگاهی، نقد و ارائه­ی نظر در باره­ی مقالات، کتب و اندیشه­هایی که با زبان یا قلم عیان و بیان شده­اند ضمن اینکه رواج فراوانی دارد، قطعاً به دور از هر گونه غرض­ورزی و خالی از حبّ و بغض و در راستای پیشرفت و شفافگری صورت می­گیرد. از این روی پس از مطالعه­ی مقاله­ای با عنوان «الهی­نامه­ی عطار، بحر وافر یا بحر هزج؟» که نگارنده­ی ارجمند آن، بعد از ارائه­ی مطالب و مباحث و استناد به شواهدی از ابیاتِ فارسی و عربی، بر آن است که با توجه به ارکانی که در این مثنوی بر وزن مفاعلتن آمده است و با استدلالهای علمی ثابت کند که این مثنوی در بحر وافر معصوب مقطوف سروده آمده است و در این باره می­نویسند :«در مثنوی الهی­نامه­ی عطار نیز ارکانی از این بحر (وافر) آمده است که وزن این مثنوی را از هزج مسدس محذوف به وافر معصوب مقطوف درآورده است، پس می­توان گفت؛ که مثنوی الهی­نامه­ی عطار نیز در بحر وافر معصوب مقطوف، مفاعَلَتُن مفاعَلَتُن فعولن سروده شده است.»[1] با توجه به نامعتبر بودن این نتیجه و دلایلِ منجر به آن که ناشی از ناشناس بودن موضوع و مبحث مهم و مطرحی در عروض کهن با عنوان « تخریج بحور» می­باشد، مقاله­ی حاضر به معرفی این موضوع اساسی و توصیفِ کامل آن، اختصاص یافت تا زمینه­ی آشنایی بهینه­ی اهل ادبی که فرصت و مجال نمی­یابند تا به غور و تفحص در مطالب ثقیل عروض کهن فارسی که در کتبی همچون «المعجم فی معاییر اشعار العجمِ شمس قیس رازی»  مطرح شده است فراهم آید، چرا که از دیگر سو، غالب تألیفات عروضی معاصر نیز بر مبنای شیوه­های نوینی منتشر می­شوند و از «تخریج» و مباحث بسیار دیگری همچون؛ ساختن افاعیل از ترکیب سبب و وتد و فاصله یا دوایر عروضی و قرار دادن چند بحر در یک دایره یا فکّ بحور و ... نامی نبرده­اند. اما با استناد به «تخریجِ بحور از یکدیگر» ثابت می­شود که می­توان، شعری را زیر مجموعه­ی یک یا دو بحر عروضی قرار داد و در اوزان مختلفی آن را تقطیع کرد، بی آنکه بسان «ذوبحرین»، نیازی بدان باشد که « کلمات به کار رفته در بیت را سبک یا سنگین و با اشباع کسره­ها بخوانی و یا سبک و بدون کششِ مصوتها یا صامتها تلفظ کنی تا وزن، تغییر یابد.(همایی: 1372، 80) عدم آشنایی با چنین مباحثی باعث صرف زمان و توانایی فراوان و انجام تحقیق در باره­ی موضوعی خواهد شد که یکی از اصول مسلم عروضی بوده است. 2. مقاله­ی الهی نامه ی عطار، بحر وافر یا بحر هزج؟، ص آخر، ذیل عنوانِ نتیجه گیری(صفحه­ی 60 مجله­ای که این مقاله در آن چاپ شده است.)
    کلید واژگان
    تخریج
    بحر وافر
    بحر هزج
    الهی‌نامه
    افاعیل عروضی
    زحاف

    شماره نشریه
    21
    تاریخ نشر
    2015-02-20
    1393-12-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

    شاپا
    2008-899X
    URI
    http://farsij.iausdj.ac.ir/article_539500.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/378470

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب