بررسی اثرات دو روش تدریس انتزاعی و تدریس در متن (روش جزء به کل و کل به جزء) بر میزان یادگیری برخی از دانشآموزان دبیرستانهای شیراز در درس دستور زبان فارسی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش پاسخ به این پرسش بود که آیا بین دو روش تدریس در متن (کل به جزء) و تدریس انتزاعی (جزء به کل) در درس دستور زبان فارسی و میزان یادگیری آزمودنیهای پژوهش، رابطه معنیداری وجود دارد یا نه؟ در این راستا تعداد 51 نفر از دانشآموزان پسر نظام جدید، در دبیرستان شبانهی ولی عصر شیراز، در دو کلاس اول به طور تصادفی انتخاب شدند.
موضوع درس «دستور زبان فارسی» بود که به مدت یک ترم تحصیلی در این دو کلاس تدریس شد. در پایان ترم آزمودنیهای پژوهش به وسیله 40 سوال معلم ساخته مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش پژوهش نیمه تجربی است و دادههای پژوهش با استفاده از «آزمون تی» و «ضریب همبستگی پیرسون» تجزیه و تحلیل داده شده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که در تفهیم بخشهایی از کتاب که برای فراگیران تازگی دارد، روش تدریس در متن موفقتر است، اما در تفهیم بخشهایی که فراگیران از آنها سابقهی ذهنی دارند، بین دو روش تدریس، رابطه معنیداری مشاهده نشد.
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2011-05-221390-03-01




