دوره 1, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
نقد ساختاری اشعار پروین اعتصامی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج, 2010-05-22)برای بررسی و تجزیه و تحلیل یک اثر ادبی، باید تمامی اجزا و پدیده های آن را در کلیت اثر برای رسیدن به مقصود که همان آشنایی با محتوا و پیام آن است، در نظر داشت. این که چرا یک اثر ادبی شکل می گیرد در گرو توجه به این مهم است ...
-
بازتاب حماسة ملی در داستانها و قصههای مردم قروه
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج, 2010-05-22)وجود اقوام مختلف و تنوع فرهنگی در ایران، یک فرصت است که باعث غنای بیشتر و استواری فرهنگی و نشاط جامعه میشود در عین حال، بیگانگان در پی آن بوده و هستند که از این تعدد و تنوع برای ایجاد رخنه در ارکان هویت و وحدت ملی استفاده ...
-
نگاهی به اندیشههای فلسفی - کلامی غزّالی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج, 2010-05-22)مراحل مختلف زندگی غزالی با تحولات فکری او ارتباط مستقیم دارد. کنارهگیری از تدریس و پشت کردن به مال و جاه و شهرت، و روی آوردن به زهد و تصوف، رویکرد فکری و فلسفی او را مشخص ساخت. او پس از سفری طولانی که به اعتکاف و عزلت ...
-
قیاس بیمنطق
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج, 2010-05-22)از خصلتهای ناپسندی که در افراد مشاهده میشود، مقایسههای نابهجایی است که به سبب مشابهت ظاهری بین دو فرد یا دو پدیده انجام می دهند که در قضاوتشان تأثیر نامقبول میگذارد. این مقوله در مثنوی گاهی حکایتی کامل را شامل میشود، ...
-
شکل دگر خندیدن : طنّازیهای شمس و مولانا در مقالات
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج, 2010-05-22)صوفیّه سهم عمدهای در ادبیّات فارسی و آفرینشهای ادبی دارند؛ به گونهای که کمتر اثر ادبی ممتازی یافت میشود که نشانههایی از تأثیرگذاری اندیشه، اخلاق و ادبیّات عارفانه بر آن دیده نشود. ادبیّات تصوّف از گونهی تعلیمی به ...
-
در شناخت عقل از دیدگاه مولانا
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج, 2010-05-22)عقل ترجمان روح و مفسّر اوست. اسم الله، جامع جمیع اسماء است و مظهر کلّی آن نور محمّدی است که آن را به روح اعظم و عقل کل تعبیر میکنند. عقل در نزد عارفان وسیلهی عبادت خداوند است. در مقدّمهی این نوشتار نظر حکما و عرفای ...



