هم سنجی تأثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش بهبود مهارتهای رویارویی زوجی بر بدریختی انگاری بدن و بهزیستی ذهنی زنان دچار سرطان پستان
(ندگان)پدیدآور
علی پور, مهرانسپهریان آذر, فیروزهسلیمانی, اسماعیلمکاریان, فریبرزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سرطان پستان و جراحی آن میتواند وضعیتهای روانشناختی متعارضی را به دنبال داشته باشد. هدف پژوهش هم سنجی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش بهبود مهارتهای رویارویی زوجی بر بدریختی انگاری بدن و بهزیستی ذهنی زنان دچار سرطان پستان بود. این پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه و پیگیری 3 ماهه بود. جامعه پژوهش بیماران زن دچار سرطان پستان مراجعهکننده به بیمارستان سیدالشهدا اصفهان در سال 1396 بود. از میان آنها 45 نفر از داوطلبین به روش نمونهگیری هدفمند پس از بررسی ملاکهای ورود انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارش شدند. مداخلات طی 9 نشست 90 دقیقهای اجرا شد، گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفت. دادهها با ابزارهای نگرانی از تصویر بدن لیتلتون و همکاران (2005) و بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو (2003) گردآوری شد. برآیندهای تحلیل واریانس اندازههای مکرر نشان داد که میان گروههای آزمایش با گروه گواه در بدریختی انگاری بدن و بهزیستی ذهنی تفاوت معنیداری وجود دارد و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد اثرات بیشتری را در سنجش با آموزش مهارتهای رویارویی زوجی بر بهزیستی ذهنی داشته است (05/0p
کلید واژگان
پذیرش و تعهدمهارتهای رویارویی زوجی
بدریختی انگاری بدن
بهزیستی ذهنی
سرطان پستان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ارومیه، ایراناستاد گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ارومیه، ایران
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ارومیه، ایران
دانشیار گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
شاپا
2251-66542588-3542