• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مشاوره و روان درمانی خانواده
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مشاوره و روان درمانی خانواده
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی زوج‌درمانی یکپارچه نگر به روش دایمند بر هماهنگی زناشویی و شایستگی والدگری پس از زایش نخستین فرزند

    (ندگان)پدیدآور
    عباسپور, ذبیح اللهصالحی, سمیهچوبداری, عسگر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    842.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش­های اخیر نشان‌گر کاهش سلامت روانی زوجین پس از زایش فرزند نخست است. بااین‌وجود، سلامت روانی زوجین همبستگی مثبت معنی­داری با گرایش زوجین به فرزند بیشتر داشتن و زایش فرزند پس‌ازآن دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی زوج‌درمانی یکپارچه نگر  به روش دایمند بر هماهنگی زناشویی و شایستگی والدگری پس از زایش نخستین فرزند زوجین شهرستان اهواز در سال 1397 بود. بر این اساس، سه زوج که دارای تک‌فرزند کمتر از فرزند سه‌ساله بودند، به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از طرح آزمایشی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه استفاده شد. زوج‌درمانی یکپارچه نگر  به روش دایمند در سه مرحله خط پایه، مداخله و پیگیری انجام شد و زوجین به سنجه هماهنگی زناشویی و سنجه شایستگی والدگری پاسخ دادند. داده­ها به روش ترسیم دیداری، شناسه تغییر پایا (RCI) و فرمول درصد بهبود تحلیل شدند. زوج‌درمانی یکپارچه نگر  به روش دایمند مایۀ افزایش معنی­دار هماهنگی زناشویی (48/26 درصد بهبود) و احساس شایستگی والدگری (02/30 درصد بهبود) زوجین شد.برآیندهای این پژوهش نشان داد زوج‌درمانی یکپارچه نگر  به روش دایمند می­تواند برای انتقال به مرحله والدگری کارساز باشد و خانواده درمانگران می­توانند از این روش درمانی برای بهبود روابط زناشویی زوجین ایرانی استفاده کنند.
    کلید واژگان
    زوج‌درمانی تلفیقی
    روش دایمند
    هماهنگی زناشویی
    شایستگی والدگری
    زایش نخستین فرزند

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    University of Kurdistan
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
    استادیار گروه مشاوره، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
    دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی

    شاپا
    2251-6654
    2588-3542
    URI
    http://fcp.uok.ac.ir/article_61019.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/378039

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب