مقایسه رتبهبندی شرکتهای کارگزاری براساس شاخصهای بازاریابی رابطهمند و رتبهبندی سازمان بورس (رویکرد تلفیقیRM و MADM فازی)
(ندگان)پدیدآور
قاضی زاده, مصطفیصفری, سعیدمحمدی, ابراهیمسمیع زاده, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
باتوجه به اهمیت رتبه بندی شرکتهای کارگزاری برای مشتریان، این مقاله به تحلیل تأثیر شاخصهای بازاریابی رابطه مند[i] در رتبه بندی شرکت های کارگزاری پرداخته و نتایج بدست آمده را با نتایج حاصل از رتبه بندی شرکت های کارگزاری توسط سازمان بورس اوراق بهادار مقایسه مینماید. بدین منظور، درمرحله ی نخست هفت شاخص از شاخص های بازاریابی رابطه مند که از نظر خبرگان بیشترین تأثیر را در رتبه بندی و ارزیابی عملکرد کارگزاریها دارند از میان مجموعه شاخص های استخراج شده از تئوری و مدل های بازاریابی رابطه مند شامل اعتماد مشتری به سازمان، تعهد سازمان به مشتری، همدلی با مشتری، منافع مالی، شایستگی سازمان، مدیریت تعارضات، ارتباطات و منافع مالی از طریق پرسشنامه مشخص گردید. جامعه آماری تحقیق از دو بخش تشکیل میگردد: شرکت های کارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار و مشتریان شرکتهای کارگزاری در شهرهای تهران و اصفهان که حداقل دو بار از خدمات ارائه شدهی شرکتهای کارگزاری استفاده نموده اند. داده های تحقیق از یک نمونه ی 378 نفری از میان مشریان کارگزاری ها و20 نفر از خبرگان بازار سرمایه جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق، اصلی ترین معیارهای مؤثر بر بازاریابی رابطه مند، در قالب پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفته و سپس از طریق فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی[ii] و تاپسیس فازی[iii] الگوریتم رتبه بندی شرکتهای کارگزاری طراحی و رتبه بندی صورت گرفت. آزمون همبستگی بین رتبه ها نشان دهنده وجود همسویی و همبستگی مستقیم میان دو ابزار است.
کلید واژگان
بازاریابی رابطه مندارزیابی عملکرد
رتبه بندی کارگزاری ها
تصمیم گیری چند معیاره
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت دانشگاه شاهداستادیار، گروه مدیریت دانشگاه شاهد
کارشناسی ارشد بازاریابی بین الملل، دانشگاه شاهد
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی ،دانشگاه تهران
شاپا
2251-91652383-2983




