چیستی اعتباریات اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی و لوازم روش شناختی آن در حوزه علوم اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
ملایی, رضاسوزنچی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظریه اعتباریات علامه طباطبایی، مفاهیم اجتماعی را اعتباریاتی اجتماعی معرفی میکند که پس از تشکیل اجتماع، «به وجود میآیند، با اجتماع معنا مییابند، کنش اجتماعی را ممکن میسازند، عمدتاً متغیر و در اندک مواردی ثابت بوده و همچنین ابزارهایی برای رفع نیازها و نیل به کمالات اجتماعی» هستند. این اعتباریات، اگرچه میتوانند متأثر از واقعیات خارجی باشند، لکن بدون تطابقات عقلا و توافقات اجتماعی آنها تحقق نمییابند. ازاینرو فاقد هستی در جهان خارج بوده و صرفاً از هستیای بینالاذهانی بهرهمند میباشند. اتکاء اعتباریات اجتماعی به توافقات اجتماعی و انحصار هستی آنها در بینالاذهانیت، گزارههای علوم اجتماعی را از گزارههای یقینی به گزارههای مشهوره، مسلمه و مقبوله تنزل میدهد. از آن پس علوم اجتماعی و بهطورکلی حکمت عملی با چرخشی روششناختی مواجه ساخته و این حکمت را از حکمتی برهانی محروم میسازد و آن را به سوی حکمت جدلی سوق میدهد. درحالیکه در سنت فیلسوفان مسلمان حکمت عملی و علوم اجتماعی شکل گرفته ذیل آن، همواره متکی به روشهای برهانی بوده است. در نتیجه تأثیر نظریه اعتباریات علامه طباطبایی بر تنزل روششناختی حکمت عملی و علوم اجتماعی شکل گرفته ذیل آن، مقتضی بازنگری و یا دستکم بازسازی نظریه اعتباریات در حوزه اعتباریات اجتماعی و بازگشت به سنت فلیسوفان مسلمان در این حوزه است.
کلید واژگان
اعتباریات اجتماعیبرهان
جدل
تنزل
فلسفه اسلامی
شماره نشریه
12098تاریخ نشر
2019-07-231398-05-01
ناشر
مجمع عالی حکمت اسلامیسازمان پدید آورنده
دانشجوی فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع)دانشیار و عضوهیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)




