توجیه پذیری معاد جسمانی صدرایی از دیدگاه امام خمینی و نقد شبهه تفکیک گرایی
(ندگان)پدیدآور
ارشادی نیا, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تبیین و توجیه کیفیت معاد جسمانی در دیدگاه امام خمینی، کارآیی حکمت صدرایی و مبانی عمیق آن در تبیین و تحکیم باورهای دینی را به نمایش میگذارد و از تفکر پویا و فعال حکمت متعالیه در ادوار مختلف خبر میدهد. اما برخی در این فضا با شبههآفرینی، به تحریف نظریات ایشان برخاستهاند تا به تبع آن، صدراستیزی را ـ بهویژه در نظریه معاد جسمانی ـ به معظمله نسبت دهند. نقد مستند به تقریر مستحکم امام از معاد جسمانی صدرایی و تبیین و تحلیل آمیخته به دفاع ایشان از مبانی فلسفی حکمت متعالیه، ضمن رد ادعاهای شبههمحور برخی تفکیکگرایان، راهگشای نیل به اندیشه ناب حکمت متعالیه نیز خواهد بود. مبانی متعالی امام خمینی1 همان مبانی صدرایی با تبیین و توجیه مبتنی بر درونمایههای دینی و آیات و روایات میباشد. امام نگاه چند جانبه صدرالمتألهین به معاد را در اضلاع معرفتشناختی و هستیشناختی و علمالنفس دنبال نموده و آن را وافی به درک کیفیت معاد معرفی میکند. ایشان در بُعد معرفتی، گذر از سطحینگری و عوامگرایی در درک کیفیت جسمانیت معاد و رد معاد عنصری را شرط لازم اعلام میکند و در بُعد هستیشناختی، مراتب وجودی نفس در دو نشئه و تفاوت رتبی وجود دنیا و آخرت و ارتقای وجودی جسم از وجود بالقوه و مادی به وجود بالفعل را مورد اهتمام قرار میدهد. همچنین در بُعد معرفت نفس، نشأت وجودی نفس و کیفیت وجود آن در نشئات مختلف و رابطه نفس و بدن را برای درک کیفیت جسمانیت معاد شرط اساسی میداند.
کلید واژگان
امام خمینی (ره)صدرالمتألهین
معاد جسمانی
معاد عنصری
نقد تفکیکگرایی
فلسفه اسلامی
شماره نشریه
41997تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01




