بررسی سازگاری موجبیت علّی و اختیار با تأکید بر ملاکهای سه-گانه اختیار از نظر علامه
(ندگان)پدیدآور
علائی, سید احمدرضاپور, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
درباره رابطه اصل موجبیت علّی و اختیار، آرای متفاوتی ارائه شده که ذیل دو عنوان کلی جای میگیرد: «سازگارگرایی» که اختیار را با موجبیت علّی سازگار میداند و «ناسازگارگرایی» که به ناسازگاری این دو معتقد است. علامه طباطبائی در مقام فیلسوفی سازگارگرا، میکوشد با تعریف فعل اختیاری، ملاک اختیار را به دست داده، نشان دهد چگونه یک فعل اختیاری با داشتن چنین ملاکی میتواند با اصل ضرورت علّی سازگار باشد. با بررسی آثار مختلف علامه میتوان گفت ایشان در مجموع چهار ملاک برای فعل اختیاری قایل میشود. این ملاکها نه در طول هم، بلکه در عرض هم مطرح میشوند. بدین ترتیب، علامه در مباحث خود، گاه ملاک «خودتعینی» را برای اختیار در نظر میگیرد و گاهی «فعل مسبوق به اراده» را به عنوان فعل اختیاری مطرح میکند. جایی دیگر فعل ارادی را به فعل اختیاری و جبری تقسیم مینماید و «ملائمت آن با نفس فاعل» را ملاک اختیار میگیرد و در نهایت اختیار را به «امکان بالقیاس» تعریف کرده، آن را به معنای رابطه امکانی معلول با علت ناقصهاش میداند. در مقاله حاضر به تبیین و بررسی سه ملاک اول پرداخته شده است.
کلید واژگان
اختیاراراده
ملاک فعل اختیاری
موجبیت علّی
ضرورت علّی
علامه طباطبائی
فلسفه اسلامی
شماره نشریه
21797تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
مجمع عالی حکمت اسلامیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه اخلاق، دانشگاه قم.گروه فلسفه کلام، مجتمع آموزشی امام خمینی، جامعه المصطفی العالمیه




