قواعد فلسفی و برهان تمانع در المیزان
(ندگان)پدیدآور
نقیه, محمد رضاابراهیمی فخاری, آزادهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فلسفه به عنوان علمی که از مطلق وجود بحث میکند، از جمله علومی است که همواره مورد هجمه مخالفان یا تأیید موافقان بوده است. عدهای قواعد عقلیِ اثباتشده در این علم را فاقد حجیت و در تفسیر متون دینی بدون کاربرد میپندارند و در مقابل، عدهای آن را در عمق بخشیدن به فهم ما از آیات و روایات دخیل میدانند. علامه طباطبایی با نگارش تفسیر المیزان کاربرد فلسفه را در عمق بخشیدن به فهم ما از آیات قرآن مجید روشن ساخت. یکی از مهمترین کاربردهای این قواعد، در آیاتی مشخص میشود که به اثبات توحید با استفاده از براهین مختلف میپردازد و برهان تمانع، از جمله براهینی است که هم در آیات قرآن و هم در فلسفه مطرح شده است. این برهان با تکیه بر عدم فساد عالم، وجود آلهههای مختلف را نفی میکند. در این نوشتار با روش تحلیلی ـ توصیفی برآنیم که با بررسی این قواعد در محدوده آیات مربوط به توحید و یگانگی خداوند، به کاربرد فلسفه و قواعد آن در آیات مربوط به برهان تمانع از دیدگاه المیزان بپردازیم. علامه در تفسیر آیات مربوط از چهار قاعده فلسفی استفاده کرده است: 1. منحصر در فرد بودن نوع مجردات؛ 2. استحاله تخلف معلول از علت تامه؛ 3. وحدت عددی نبودن وحدانیت در واجب الوجود؛ 4. لزوم سنخیت بین علت و معلول.
کلید واژگان
فلسفهتفسیر
توحید
برهان تمانع
تفسیر المیزان
قواعد فلسفی
فلسفه اسلامی
شماره نشریه
3141396تاریخ نشر
2018-01-211396-11-01
ناشر
مجمع عالی حکمت اسلامیسازمان پدید آورنده
استادیار و عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی اصفهانطلبه سطح چهار تفسیر تطبیقی




