| dc.contributor.author | فنایی اشکوری, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:12:21Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:12:21Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T10:12:21Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T10:12:21Z | |
| dc.date.issued | 2016-12-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-06-06 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-03-17 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فنایی اشکوری, محمد. (1395). ابعاد معرفت النفس و نقش آن در استکمال نفس انسانی. حکمت اسلامی, 3(291395), 137-163. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2423-5105 | |
| dc.identifier.uri | http://fhi.hekmateislami.com/article_44823.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/376937 | |
| dc.description.abstract | معرفت نفس یا خودشناسی در همۀ فرهنگهای بشری اهمیت دارد و در دین، حکمت، اخلاق و عرفان بر خودشناسی تأکید میشود. پیام معروف سقراط این بود که «خود را بشناس» و خودشناسی در حکمت سقراط مبنای اخلاق و فضیلت است. اساساً غایت حکمت، استکمال نفس انسانی است. دین نیز برای استکمال نفس و نجات و فلاح آن است و نیل به این غایت بدون معرفت و تربیت نفس میسر نیست. ازاینرو، قرآن کریم و روایات اسلامی بر اهمیت معرفت نفس بهعنوان برترین معرفت و کلید حکمت و فضیلت تأکید دارند و رسالت انبیای الهی را تعلیم و تزکیۀ انسان معرفی میکنند. این آموزه موجب شده حکما و عرفای اسلامی موضوع معرفت نفس را بهطور جدی پیگیری کنند. حکمت الهی در این دیدگاه، سفری است برای به کمال رسیدن نفس از راه علم و عمل. به همین دلیل، ملاصدرا حکمتش را در چهار مرحله از سفر نفس (اسفار اربعه) تنظیم کرده است. حکمت نظری، بنیادهای معرفتی و مبدأ و منتهای چنین سفری را ارائه میدهد و حکمت عملی راه و شیوۀ نیل به این غایت را تبیین میکند. مفهوم «اسفار اربعه» برگرفته از عرفان است که بر محور سفر نفس است و سالک، همان نفس مسافر است. عرفان عملی شیوۀ طی این سفر را بیان میکند و عرفان نظری دستاوردهای این سفر و جغرافیای عالمی را که این سفر در آن واقع میشود، تبیین میکند. آنچه این نوشتار پیگیری میکند، تبیین ابعاد معرفت نفس و نقش این معرفت در استکمال نفس انسانی است. برایناساس، نخست تبیین میشود که معرفت نفس ابعاد گوناگونی دارد و با روشهای گوناگون تجربی، عقلی، نقلی و شهودی بهدست میآید. با بهکارگیری این روشها شاخههای مختلف علمی در معرفت نفس شکل میگیرد؛ مانند روانشناسی، علم النفس فلسفی، معرفت النفس عرفانی و نفسشناسی دینی و سپس تأثیر انواع خودشناسی بر خودسازی و سلوک بررسی میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 525 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مجمع عالی حکمت اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | حکمت اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Hikmat-e-Islami | en_US |
| dc.subject | معرفت نفس | fa_IR |
| dc.subject | انسانشناسی | fa_IR |
| dc.subject | خداشناسی | fa_IR |
| dc.subject | خودسازی | fa_IR |
| dc.subject | عرفان | fa_IR |
| dc.subject | فلسفه اسلامی | fa_IR |
| dc.title | ابعاد معرفت النفس و نقش آن در استکمال نفس انسانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد و عضو هیئت علمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 291395 | |
| dc.citation.spage | 137 | |
| dc.citation.epage | 163 | |