دوره 6, شماره2-پیاپی 21 (تابستان 98)
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
تطور مسأله علم الهی به اشیاء در فلسفه اسلامی و مقایسه آراء متأخر با نصوص دینی
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2019-10-23)چگونگی علم خداوند به اشیاء، از پیچیدهترین مسائل فلسفی است. فلاسفه مشاء با استناد به اصل علّیّت و از طریق صور مرتسمه به اثبات و تبیین علم خداوند پرداختهاند. فلاسفه اشراقی با تمسّک به احاطه قیّومی و اضافه اشراقی نور الانوار ...
-
بازخوانی حقیقت اراده الهی در پرتو نظریه سلطنت نفس در اندیشه محقق خویی
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2019-10-23)مسأله اراده الهی جایگاه ویژهای در منظومه مباحث خداشناسی و انسانشناسی دارد. محقق خویی در مباحث اصولی به واکاوی این مسأله در پرتو نظریه سلطنت نفس پرداخته است. از رهگذر این جستار، مشخص میشود که به باور محقق خویی، مفهوم ...
-
بیرونی بودن منشأ وحی برآیند حقیقت شناسی وحی در علوم عقلی
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2019-10-23)ازآنجاکه وحی به پیامبران اختصاص داشته است، دستیابی به فهم حقیقت وحی برای دیگر انسانها ناممکن است. به نظر میرسد حتی تبیین پیامبران نیز نمیتواند تصویری روشن از این پدیده را ارائه دهد و انسان معمولی از حقیقت وحی و عالم ...
-
بررسی پیدایش کثرات از دیدگاههای فیلسوفان اسلامی و عرضه بر کتاب و سنّت
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2019-10-23)در فلسفه اسلامی، تبیین نحوه پیدایش کثرات از حقتعالی، مراحلی را پیموده است. ابتدا در حکمت مشاء صحبت از عقول عشره و واسطه شدن ده عقل و نه فلک به صورت طولی میان حقتعالی و عالم جسمانی است. سپس سهروردی از عقول طولی و همچنین ...
-
بررسی جایگاه مشهورات در حکمت عملی با محوریت سخنان ابن سینا
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2019-10-23)باور حکمای مسلمان مانند فارابی و ابنسینا آن است که مشهورات بهکار رفته در حکمت عملی، ریشه در واقعیت دارند و به همین دلیل در شمار مبادی حکمت عملی هستند. البته معنای این سخن آن نیست که همه این مشهورات بدیهی میباشند؛ زیرا ...
-
تاملی در چیستی علت اعدادی
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2019-10-23)علت اعدادی به لحاظ وسعت کاربرد، از مهمترین اقسام علل است. معدّ شیئی است که زمینهساز حصول معلول مادی است و بنا بر تحقیق معدوم شدن معد قبل از تحقق معلول، مقوم آن نیست. حقیقت علت اعدادی که ملاک معد دانستن یک شیء است، استعداد ...



