دوره 4, شماره 2 - پیاپی 13(تابستان 1396)

 

ارسال های اخیر

  • وجوب سابق، لوازم، ادله و نقد آن 

    علائی, سید احمد (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2017-10-23)
    وجوب سابق که نزد فلاسفه اسلامی با قاعده «الشیء ما لم­ یجب لم ­یوجد» شناخته می­شود، از اقسام «وجوب بالغیر» است. از نظر ایشان معلول تا ضرورت و وجوب نیابد، موجود نمی­ گردد. به بیان دیگر، با تمام شدن علت تامه، ابتدا وجود معلول ...

  • بررسی انتقادی تقریر عرف‌گرایانه از نظریۀ اخلاقی جان‌ رالز 

    محیطی اردکانی, حسن (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2017-10-23)
    همواره بحث بر سر منشأ ارزش اخلاقی یکی از مهم‏ترین و چالش‌برانگیزترین مباحث در میان فیلسوفان اخلاق بوده و سبب تقسیم مکاتب اخلاقی به واقع‌گرا و غیرواقع‌گرا گشته است. عرف‌گرایی ثبوتی، یکی از اقسام غیرواقع‌گرایی است. دایره ...

  • رابطه ایمان و معرفت از منظر علامه مصباح‌یزدی 

    میرباباپور, سیدمصطفی (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2017-10-23)
    درباره رابطه ایمان و معرفت دیدگاه‌های گوناگونی در میان اندیشمندان غربی و اسلامی مطرح شده است. آیت‌الله مصباح‌یزدی در این زمینه معتقد است ایمان اگرچه با معرفت متفاوت است، به معرفت نیاز دارد. شرط لازم ایمان به خدا نیز معرفت ...

  • پژوهشی تطبیقی در حرکت و زمان در اندیشه صدرالمتألهین و آلبرت آینشتاین 

    عشرریه, رحمان؛ اسماعیلی, محمدعلی؛ عشریه, حامد (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2017-10-23)
    در اندیشه ارسطو و پیروان او، زمان، مقدار حرکت فلک اطلس و مفهومى ماهوى است که در جدول مقولات ارسطویى قرار دارد و به‏ واسطه حرکت، عارض بر اجسام مى‏شود. صدرالمتألهین در پرتو حرکت جوهری از «زمان ماهوی» به «زمان وجودی» رسید. ...

  • علم حضوری فطری به خدا از منظر عقل و نقل 

    ابوترابی, احمد (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2017-10-23)
    علم فطری انسان به خدا، تقریباً مورد اتفاق همه اندیشمندان مسلمان است؛ اما درباره اینکه اولاً مراد از فطری‌بودن علم به خدا، کدام معنا از معانی فطرت و کدام نوع از علم (حصولی یا حضوری) است؛ ثانیاً اگر علم حصولی فطری به خدا ...