دوره 4, شماره 2 - پیاپی 13(تابستان 1396)
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
وجوب سابق، لوازم، ادله و نقد آن
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2017-10-23)وجوب سابق که نزد فلاسفه اسلامی با قاعده «الشیء ما لم یجب لم یوجد» شناخته میشود، از اقسام «وجوب بالغیر» است. از نظر ایشان معلول تا ضرورت و وجوب نیابد، موجود نمی گردد. به بیان دیگر، با تمام شدن علت تامه، ابتدا وجود معلول ...
-
بررسی انتقادی تقریر عرفگرایانه از نظریۀ اخلاقی جان رالز
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2017-10-23)همواره بحث بر سر منشأ ارزش اخلاقی یکی از مهمترین و چالشبرانگیزترین مباحث در میان فیلسوفان اخلاق بوده و سبب تقسیم مکاتب اخلاقی به واقعگرا و غیرواقعگرا گشته است. عرفگرایی ثبوتی، یکی از اقسام غیرواقعگرایی است. دایره ...
-
رابطه ایمان و معرفت از منظر علامه مصباحیزدی
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2017-10-23)درباره رابطه ایمان و معرفت دیدگاههای گوناگونی در میان اندیشمندان غربی و اسلامی مطرح شده است. آیتالله مصباحیزدی در این زمینه معتقد است ایمان اگرچه با معرفت متفاوت است، به معرفت نیاز دارد. شرط لازم ایمان به خدا نیز معرفت ...
-
پژوهشی تطبیقی در حرکت و زمان در اندیشه صدرالمتألهین و آلبرت آینشتاین
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2017-10-23)در اندیشه ارسطو و پیروان او، زمان، مقدار حرکت فلک اطلس و مفهومى ماهوى است که در جدول مقولات ارسطویى قرار دارد و به واسطه حرکت، عارض بر اجسام مىشود. صدرالمتألهین در پرتو حرکت جوهری از «زمان ماهوی» به «زمان وجودی» رسید. ...
-
علم حضوری فطری به خدا از منظر عقل و نقل
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2017-10-23)علم فطری انسان به خدا، تقریباً مورد اتفاق همه اندیشمندان مسلمان است؛ اما درباره اینکه اولاً مراد از فطریبودن علم به خدا، کدام معنا از معانی فطرت و کدام نوع از علم (حصولی یا حضوری) است؛ ثانیاً اگر علم حصولی فطری به خدا ...



