دوره 2, شماره 1 - پیاپی 4 (بهار 1394)

 

ارسال های اخیر

  • اختیار و ضرورت علّی ومعلولی 

    رحمانی, محمدهادی (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2015-09-23)
    قاعدۀ ضرورت علّی و معلولی بیان می‌کند که هر معلولی نیازمند علت تامه است؛ زیرا با وجود علت تامه، معلول ضروری و بدون آن تحقق معلول ممتنع است. این قاعده به حسب ظاهر با اختیار ـ که ما در درون خود به علم حضوری و وجدان می‌یابیم ...

  • نقش عقل عملی در کمال انسان 

    سروش, جمال (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2015-09-23)
    فلاسفه اسلامی نفس انسانی را مشتمل بر تمام قوای طبیعی، گیاهی و حیوانی دانسته و علاوه بر آن معتقدند که دو قوه ویژه به نام‌های عقل نظری و عقل عملی دارد. درباره عقل عملی و جایگاه آن در بین قوای نفس ناطقه و نیز کارکرد آن کمتر ...

  • برهان‌پذیری جمله‌های اخلاقی در دیدگاه شهید مطهری 

    احمدی, حسین (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2015-09-23)
    فرااخلاق به مبادی تصوری و تصدیقی علم اخلاق می‌پردازد. یکی از بخش‌های فرااخلاق، مباحث منطقی است که عبارتند از مباحثی که به استنباط و استنتاج مفاهیم و گزاره‌های اخلاقی مربوط می‌شود؛ مانند بررسی نحوه ارتباط جمله‌های اخلاقی ...

  • پژوهشی در تشخّص وجودات در نظام فلسفی صدرالمتألهین 

    اسماعیلی, محمدعلی (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2015-09-23)
    مفهوم تشخّص جزء مفاهیم ثبوتی بوده، از سنخ معقولات ثانی فلسفی است. تشخّص عبارت از ویژگی‌ای است که مانع قابلیّت صدق بر کثیرین شده، موجب شرکت‌ناپذیری می‌باشد. تعیین ملاک تشخّص مورد اختلاف فلاسفه قرار گرفته است: ابن‌سینا و ...

  • معناشناسی «ذاتی» در حسن و قبح ذاتی 

    ابوالقاسم زاده, مجید (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2015-09-23)
    این مقاله به بیان دیدگاه‌ها درباره معنای «ذاتی» در حسن و قبح ذاتی و رابطه این معانی با یکدیگر می‌پردازد. بنا بر یک قول، این ذاتی «شبیه ذاتی باب ایساغوجی»است؛ البته اگر بپذیریم در جایی که محمولْ ذاتیِ موضوع است، لازم نیست ...

  • تحلیل مفهوم رنج از دیدگاه فلسفی 

    مصباح, مجتبی؛ سعادت الحسینی, سیدمجتبی (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2015-09-23)
    رنج حقیقتی انکارناپذیر در عالم هستی و مورد درک وجدانی همة افراد بشر است. اما آنچه در این زمینه همواره اندیشة انسانی را که فطرتاً طالب لذت و سعادت است به خود مشغول کرده، چیستی این حقیقت و چگونگی مواجهه با آن است. پاسخ‌گویی ...