واکاوی مشروعیت باروری پس از مرگ در فقه امامیه با رویکردی به آرای فقهای اهل سنت
(ندگان)پدیدآور
صفایی, سید حسینفدایی, حسنامیرحسینی, امیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مسائلی که امروزه در نظام حقوقی ایران به عنوان موضوعی مستحدث مورد توجه و عنایت است، موضوع باروری پس از مرگ است. این پدیده که همگام با رواج و گسترش روشهای باروری مصنوعی به میان آمده است، به این شکل است که افراد اقدام به انجماد گامت یا جنین خود برای باروری پس از مرگ میکنند. میان فقهای امامیه در باب مشروعیت این امر اختلاف نظر وجود دارد و برای کشف حکم واقعی در این حوزه، توجه به آرای اختلافی فقها ضروری به نظر میرسد. برخی از فقها با استفاده از ادلهای نظیر روایات، به استناد عدم انقطاع رابطه زوجیت میان زوجین پس از مرگ، این کار را صحیح میدانند و در مقابل، برخی دیگر با استناد به ادله و استناد به عدم وجود رابطه زوجیت، مشروعیت این امر را مخدوش میدانند. میان فقهای اهل سنت نیز در این مورد اختلاف نظر وجود دارد که در این نوشتار دیدگاه آنان نیز بررسی خواهد شد. درنهایت به نظر میرسد، با توجه به مدلول آیات و روایات و نیز توجه به مقنضیات زمان و ضرورت تولید نسل، مشروع دانستن پدیده مزبور ارجح باشد.
کلید واژگان
باروری پس از مرگمشروعیت
رابطه زوجیت
مقتضیات و شرایط
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشگاه مذاهب اسلامیسازمان پدید آورنده
استاد دانشگاه تهراندکترای حقوق خصوصی دانشگاه امام صادق و مدیر آموزش کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی




