مرور دوره 2, شماره 3 بر اساس تاریخ انتشار

  • اجرای علنی مجازاتها‌ از دیدگاه فقه مقارن و تأثیر مقتضیات زمان 

    حسینی اشکوری, سید علی؛ دارابی, بهنام (دانشگاه مذاهب اسلامی, 2014-05-22)
    اکثر فقهای مذاهب اسلامی به صورت گذرا و با نهایت اختصار، اعلام حاکم و حضور مردم در اجرای کیفر را، به نحو وجوب یا استحباب مطلوب دانسته و به آیه دو سوره نور، روایات و بازدارندگی این عمل از ارتکاب جرایم، استدلال نموده‌اند. آیه ...

  • آزادیهای مذهبی شهروندان غیرمسلمان در جامعه اسلامی 

    علوی, سید محمود؛ امینی, محمدامین (دانشگاه مذاهب اسلامی, 2014-05-22)
    شهروند غیرمسلمان عضوی از جامعه اسلامی است که با داشتن عقیده غیر‌اسلامی، حق مشارکت فعالانه در پیشبرد اداره امور جامعه خود را داشته و از حقوق فردی، مدنی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی بهره‌‌مند می‌‌باشد. براساس متون متقدم فقه، ...

  • شبیه‌سازی و عدم تصرف در خلقت الهی 

    رهبر, مهدی (دانشگاه مذاهب اسلامی, 2014-05-22)
    تولید مثل متعارف نزد بشر به شکل جنسی صورت می‌‌گیرد. در این شیوه اسپرم و تخمک، زیگوت یا سلول تخم را تشکیل می‌‌دهند و سپس مراحل جنینی آغاز می‌‌شود. در شبیه‌‌سازی، موجود زنده، بدون آمیزش جنسی و دخالت اسپرم تولید می‌‌شود، ...

  • وقف پول در فقه امامیه و مذاهب چهارگانه اهل‌سنت 

    ضمیری, محمدرضا؛ رضائی, مهدیه (دانشگاه مذاهب اسلامی, 2014-05-22)
    در متون اسلامی وقف پول بیشتر به عنوان «وقف درهم و دینار» بوده؛ زیرا پول در دوره‌‌های اولیه اسلامی، منحصر در همین دو مورد می‌‌شده است. تعریف ارائه شده از سوی فقها برای وقف، موجب شده تا وقف منحصر به اعیانی شود که انتفاع از ...

  • جرایم علیه سلامت عمومی از منظر فقه مقارن و حقوق جزا با تأکید بر جرم تقلب در کالاهای خوراکی 

    توکلی, احمدرضا؛ حق‌ شناس, محمدرضا (دانشگاه مذاهب اسلامی, 2014-05-22)
    سلامت عمومی و دسترسی به منابع مصرفی سالم، دو دغدغه مهم هر جامعه است و تقلب در کالاهای خوراکی از اموری است که این دو را به خطر می‌اندازد. تقلب در کالاهای خوراکی به معنای جایگزینی، استفاده از ترکیبات اضافی و تغییرات غیر‌مجاز ...

  • اختیار قاضی در عفو مجرمان 

    مؤمنی, عابدین؛ اجداد, اصغر (دانشگاه مذاهب اسلامی, 2014-05-22)
    عفو، اقدامی است که به منظور اسقاط تمام یا قسمتی از مجازات محکومان صورت می‌گیرد. براساس فقه اسلامی، این حق، در تعزیرات، به طور مطلق در اختیار حاکم است، اما در حدودی که حق‌‌الله هستند، حاکم به شرطی مجاز به عفو است که جرم به ...