تجری در نگاه اصولی امام خمینی(ره)
(ندگان)پدیدآور
غیاثی ثانی, اعظمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تجری در اصطلاح اصولیون اظهار جرات عبد است در مقابل مولا و بهعبارتدیگر مخالفت عملی است با حکم مولا که بعد معلوم میشود که درواقع عبد مخالفت نکرده است و تکلیف واقعی را انجام داده است. به عنوان مثال شخصی یقین داشته که این مایع شراب است و مخالفت کرده و آن را نوشیده است بعد معلوم شود که شراب نبوده بلکه آب بوده در اینجا شخص متجری محسوب میشود. در اصول فقه مباحث زیادی درباره تجری مطرح و محل بحث و اختلاف است. اول اینکه آیا تجری یک مسئله اصولی است یا فقهی و یا کلامی؟ دیگر اینکه آیا تجری عنوانی است به معنای عزم بر گناه و تصمیم بر مخالفت با مولا همراه با عملی که گناه بودن به شمار میرود یا عنوان منطبق بر فعل خارجی است که درنتیجه از افعال جوارحی محسوب میشود؟ بهعبارتدیگر قبح تجری فعلی است یا فاعلی؟ دیگر اینکه آیا متجری مستحق عقاب است؟ نظریات علما در این باب بسیار متفاوت است هرچند در مواردی هم با یکدیگر اتفاقنظر دارند. در پژوهش پیش رو ابتدا به تعریف تجری و پس از آن به اقوال علما مانند صاحب فصول و مرحوم نائینی درباره اصل حکم تجری پرداخته شده و نهایتاً نظر صائب حضرت امام خمینی (ره) دراینباره بیان گردیده است.
کلید واژگان
تجریانقیاد
قبح فعلی
قبح فاعلی
اطاعت
عصیان
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2016-01-211394-11-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامسازمان پدید آورنده
دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهرانشاپا
2645-49202645-4939




