نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجزایری, سید حمیدfa_IR
dc.contributor.authorطوسی, حمیدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:11:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:11:26Z
dc.date.available1399-07-09T10:11:26Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:11:26Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2018-07-31en_US
dc.date.submitted1397-05-09fa_IR
dc.identifier.citationجزایری, سید حمید, طوسی, حمیدرضا. (1398). اصل عدالت در معاهدات بین‌المللی از منظر مذاهب اسلامی. پژوهشنامه مطالعات تطبیقی مذاهب فقهی, 1(4), 115-134.fa_IR
dc.identifier.issn2645-811X
dc.identifier.urihttp://fiqh.urd.ac.ir/article_88944.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/376620
dc.description.abstractاز منظر مذاهب اسلامی بر اساس آموزه‌های قرآنی و سنت نبوی، وفا به تعهدات ناشی از معاهدات بین‌المللی با اصل «عدالت» آمیخته است؛ اما با توجه به تفاوت مذاهب فقهی در مبانی تفسیر فقهی، عدالت‌محوری در انعقاد و نقض تعهدات بین‌المللی یکسان نیست و آرای فقهی را متفاوت می‌سازد. در این مقاله برای روشن کردن تفاوت و اشتراک دیدگاه‌ها، بر اساس روش تطبیقی، مسئله عدالت‌محوری در معاهدات بین‌المللی از منظر مذاهب اسلامی را در دو حوزه «انعقاد» و «نقض» می‌کاویم. در حوزه «انعقاد معاهده» با توجه به اختلاف مبنای تفسیری هر یک از مذاهب فقهی، مانند تفاوت دیدگاه درباره جمع معنایی آیات وفای به عهد و آیات دال بر پیمان‌شکنی، عدالت مفهومی متفاوت پیدا می‌کند؛ چنانکه مصلحت یا منافع متقابل (عدالت تبادلی) در زمان انعقاد معاهده از نظر «فقه حنفی» متبدل و یکسویه تفسیر می‌شود و باید همواره رعایت شود، ولی در دیدگاه فقه دیگر مذاهب، «مصلحت» امر ثابت به هنگام عقد است، وگرنه آیات پاسداشت وفای به عهد بی‌منزلت می‌شوند. این اختلاف مبنایی بر اصل وفا به تعهدات بین‌المللی اثرگذار است؛ زیرا از نظر فقه حنفی، با فقدان تداوم مصلحت به هنگام عقد و رعایت نکردن عدالت، دولت اسلامی مجاز به پیمان‌شکنی است، ولی در فقه دیگر مذاهب، تنها با اثبات خیانت و فریب، حکم به پیمان‌شکنی داده می‌شود. فقهای مذاهب در حوزه «نقض معاهده» نیز علاوه بر تفاوت در مبانی تفسیری فقهای مذاهب، درباره چگونگی «جمع معنای آیات دال بر پیمان‌شکنی» اختلاف و در برداشت از مفهوم عدالت (معنای تساوی یا تناسب) دیدگاه‌های متفاوتی دارند. در این حوزه، بر خلاف ساحت «انعقاد معاهده»، مرزبندی تفکیک‌شده مذهبی در کار نیست و فقها صرف‌نظر از مذهب مقبولشان (شیعی، حنفی، حنبلی و...)، رعایت عدالت به هنگام نقض را در یکی از دو مفهوم تناسب یا برابری پذیرفته‌اند.fa_IR
dc.format.extent1936
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه ادیان و مذاهبfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهشنامه مطالعات تطبیقی مذاهب فقهیfa_IR
dc.relation.ispartofالدراسات الفقهیة المقارنةar_IQ
dc.subjectفقه مذاهب اسلامیfa_IR
dc.subjectمعاهدات بین‌المللیfa_IR
dc.subjectآیات قرآنیfa_IR
dc.subjectسنت نبویfa_IR
dc.subjectعدالت مبادله‌ایfa_IR
dc.subjectنظریه حقوقیfa_IR
dc.titleاصل عدالت در معاهدات بین‌المللی از منظر مذاهب اسلامیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، استادیار گروه قرآن و علوم جامعه‌المصطفی العالمیه (ص)fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه قرآن و علوم جامعة المصطفی العالمیة (ص)fa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue4
dc.citation.spage115
dc.citation.epage134


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد