| dc.contributor.author | فرج الهی, امیرحمزه | fa_IR |
| dc.contributor.author | یزدانی, خشایار | fa_IR |
| dc.contributor.author | نادری, علی اصغر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:11:10Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:11:10Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T10:11:10Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T10:11:10Z | |
| dc.date.issued | 2020-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-09-30 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-07-08 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فرج الهی, امیرحمزه, یزدانی, خشایار, نادری, علی اصغر. (1398). بررسی تأثیر مؤلفههای هندسی بالک بر عملکرد آیرودینامیکی موشک. دوفصلنامه مکانیک سیالات و آیرودینامیک, 8(2), 141-151. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-3278 | |
| dc.identifier.uri | https://fma.ihu.ac.ir/article_205276.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/376537 | |
| dc.description.abstract | در طراحی آیرودینامیک موشک، لازم است فضای طراحی وسیعی مورد بررسی قرار گیرد. پیچیدگی یک فضای طراحی به تعداد متغیرهای ورودی بستگی دارد. قطر موشک، دماغه، طول بدنه، تعداد ردیف بالکها، تعداد بالکها برای هر ردیف، اندازه و شکل هر بالکها و مقطع عرضی آنها میتواند بهعنوان نمونههایی برای متغیرهای طراحی ارائه شود. در این تحقیق مشخصههای آیرودینامیکی نیروی درگ (بسا)، نیروی لیفت (برآ)، گشتاور چرخشی، مانورپذیری، نسبت نیروی لیفت به درگ و همچنین نیروی فشاری در اعداد ماخ و زاویه حمله مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به نتایج بهدستآمده دیده شد که ضرایب آیرودینامیکی با افزودن بالک در جلوی موشک افزایش یافته است. همچنین مشاهده میشود که پایداری موشک در حالت نزدیک بودن بالک به انتهای موشک بهبود مییابد ولی نسبت نیروی لیفت به درگ و مانورپذیری کاهش مییابد. همچنین مشخص شد که با افزایش طول و ارتفاع بالک نیروی لیفت به نیروی درگ، نیروی عمودی و نیز پایداری موشک افزایش مییابد. همچنین مشاهده شد که نسبت نیروی لیفت به نیروی درگ نیز با بیشتر شدن تعداد ردیف بالک، افزایش مییابد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه جامع امام حسین(ع) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوفصلنامه مکانیک سیالات و آیرودینامیک | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Fluid Mechanics & Aerodynamics Journal | en_US |
| dc.subject | آیرودینامیک | fa_IR |
| dc.subject | بالک | fa_IR |
| dc.subject | زاویه حمله | fa_IR |
| dc.subject | عدد ماخ | fa_IR |
| dc.title | بررسی تأثیر مؤلفههای هندسی بالک بر عملکرد آیرودینامیکی موشک | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه امام علی (ع) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک-دانشگاه گیلان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک-دانشگاه امام علی (ع) | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 141 | |
| dc.citation.epage | 151 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-9201-1871 | |