رابطه بین عوامل درون سازمانی (فرهنگ، تکنولوژی، ساختار) با توانمندسازی روانشناختی مدرسان تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای زنجان
(ندگان)پدیدآور
اسکندری پور, مجتبیشفیعی, شهرامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش بررسی رابطه عوامل درون سازمانی (فرهنگ ، تکنولوژی و ساختار) با توانمندسازی روانشناختی مدرسان تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای زنجان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مدرسان تربیتبدنی دانشگاههای زنجان (61 نفر) که بیش از سه سال سابقه تدریس دارند، بودند. حجم نمونه تمام شمار و برابر با حجم جامعه (61 نفر) تعیین شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای جمعیتشناختی، فرهنگ سازمانی، تکنولوژی، ساختار سازمانی و توانمندسازی روانشناختی بود. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط اساتید و متخصصان (7 نفر) و روایی همگرا، واگرا و پایایی ترکیبی توسط نرمافزار PLS2 تأیید شد. نتایج نشان داد که بین فرهنگ سازمانی با توانمندسازی روانشناختی (4/393=t-value؛ 0/242=ضریب مسیر)، تکنولوژی با توانمندسازی روانشناختی (6/149=t-value؛ 0/433=ضریب مسیر)، ساختار سازمانی با توانمندسازی روانشناختی (5/598=t-value؛ 0/389=ضریب مسیر)، فرهنگ سازمانی با ساختار سازمانی (6/273=t-value؛ 0/505=ضریب مسیر) و تکنولوژی با ساختار سازمانی (5/804=t-value؛ 0/485=ضریب مسیر) رابطه معنیداری وجود دارد. شاخص برازش کلی مدل GOF برابر با 0/673 و در حد قوی است. دانشگاهها میتوانند با توسعه فرهنگ سازمانی موجود، فراهمسازی زیرساختها و فرآیندهای تکنولوژیکی و ارتقاء سطح ساختار سازمانی، توانمندی روانشناختی مدرسان را افزایش دهند.
کلید واژگان
تکنولوژیتوانمندسازی روانشناختی
ساختار سازمانی
فرهنگ سازمانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-04-211398-02-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلاندانشگاه گیلان




