ارائه مدلی از اثر کیفیت تعاملات سازمانی و پذیرش اجتماعی بر وفاداری داوطلبان ورزشی در ادارات تربیت بدنی دانشگاه های آموزش عالی کشور
(ندگان)پدیدآور
میرصفیان, حمید رضافریدونی, مسعودکلاته سیفری, معصومهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش ، ارائه مدلی از اثر کیفیت تعاملات سازمانی و پذیرش اجتماعی بر وفاداری داوطلبان ورزشی در ادارات تربیت بدنی دانشگاههای آموزش عالی کشور بود. این پژوهش توصیفی - علّی است که مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری میباشد که به صورت میدانی انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش، دانشجویان داوطلب ورزشی بودند که حداقل دو نیمسال با اداره تربیت بدنی دانشگاه خود همکاری داشتهاند. طبق آمار اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این تعداد ، ده هزار نفر برآورد شد. از حیث دسترسی، داوطلبان 18 دانشگاه منتخب در این پژوهش حضور داشتند . با توجه به جدول مورگان، تعداد 384 پرسشنامه سالم به صورت نمونهگیری در دسترس جمع آوری شد . بر اساس مطالعه ادبیات نظری و تحقیقات اخیر، ابزار تحقیق در قالب پرسشنامه طراحی شد. جهت روایی ظاهری و محتوایی، پرسشنامه طراحی شده توسط نه نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تأیید شد. روایی سازه با تحلیل عاملی اکتشافی توسط نرم افزار SPSS ورژن21 انجام گرفت. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر وفاداری داوطلبان، کیفیت تعاملات سازمانی و پذیرش اجتماعی به ترتیب 83/0، 82/0 و 71/0بدست آمد. نتایج حاصل از اجرای مدل در نرم افزار ایموس نشان داد ضریب تأثیر دو متغیر کیفیت تعاملات سازمانی و پذیرش اجتماعی بر وفاداری داوطلبان به ترتیب64/0 و 69/0 بود. درک، شناخت ، آموزش، پشتیبانی داوطلبان و تشکیل شبکههای سازمانی میتواند باعث دلگرمی و وفاداری آنان به ورزش دانشگاهها گردد .
کلید واژگان
کیفیت تعاملات سازمانیپذیرش اجتماعی
وفاداری داوطلبان ورزشی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
دانشگاه اصفهاندانشگاه مازندران
دانشگاه مازندران




