تعیین موقوف علیهم از منظر فقه مذاهب اسلامی
(ندگان)پدیدآور
جهاندوست دالنجان, مسعودفلاح یخدانی, محمدجوادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گفته شده شرط صحت وقف آن است که واقف، موقوف علیه یا موقوف علیهم را معین کند، در غیر این صورت وقف باطل خواهد بود. برای اثبات این رأی به دلایل ذیل استناد شده است: اجماع فقهای شیعه، انصراف عمومات و اطلاقات وقف به شخص معین، نامعقول بودن تملیک به فرد نامعین و عدم موجودیت شخص غیر معین. از بین ادله، جز اجماع، هیچیک دلیل معتبر نیستند؛ زیرا ادعای انصراف منوط به احراز عدم معهود بودن وقف بدون تعیین موقوف علیهم است و چنین امری محرز نیست. نامعقول بودن تملیک به فرد نامعین هم قابل اثبات نیست؛ زیرا وقف یک امر اعتباری است و برای صحت خویش نیاز به محل معین ندارد. دلیل آخر هم با تصدیق وجدان و عدم حکم فقها به بدون مالک بودن مال متردد بین دو نفر رد میشود. در میان مذاهب اهلسنت، حنفیه و مالکیه وقف بدون ذکر موقوف علیهم را جایز میدانند؛ زیرا از نظر آنها شرط موقوف علیهم تنها اهلیت تملک است، در حالی که شافعیه و حنابله شرط موقوف علیهم را امکان تملیک منجز و بنابراین عدم تعیین موقوف علیهم را موجب بطلان وقف دانستهاند.
کلید واژگان
شرط تعیینموقوف علیهم
وقف
اجماع
وقف بدون ذکر موقوف علیهم
فقه مذاهب اسلامی
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
دانشگاه مذاهب اسلامیUniversity of Islamic Denominations




