آزادی از دیدگاه امام خمینی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textفلسفی کلامی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این نوشتار، ابتدا مفهوم آزادی از دیدگاه امام خمینی تحلیل میشود. سپس دیدگاهامام(ره،) درباره فاعل، مانع و هدف آزادی تبیین و نقش برخی از نهادها در تأمین وحفظ آزادی، بررسی میشود. نهادهایی مانند:.1حکومت: البته حکومتی میتواند آزادیهای مشروع و قانونی افراد جامعه را تأمین وحفظ کند که حکومتی قانونگرا، عدالت محور و غیره باشد. .2نهاد خانواده: خانوادههابرای ایجاد حس آزادیخواهی فرزندان باید از همان دوران کودکی، اعتماد به نفسرا در آنان ایجاد و تقویت کنند و آنان را افرادی با ایمان و مستقل بار بیاورند. دراین صورت است که آنان هیچ گاه زیر سلطه اجانب نخواهند رفت و در راه آزادیکشور، حتی جان شیرین خود را فدا میکنند. .3نهاد تعلیم و تربیت: فرزندانمان بایداز طریق نهادهایی، چون مدرسه، دانشگاه و رسانههای گروهی بیاموزند که آزادند ودر عین حال، یاد بگیرند و تکرار و تمرین کنند که آزادی را حداقل یک بار در دورانتحصیل در جامعه با نظارت معلمان و اساتید تجربه کنند. البته اگر مدارس، دانشگاههاو رسانههای گروهی و به طور کلی، همه عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت در راستای همو به صورت مکمل در یک برنامه عمل کنند، محصول آن تقویت روحیه آزادیطلبی وتولید فرهنگ خواهد بود. .4نهاد دین: امام بر این باور است که اسلام برای تمامزوایای زندگی بشر، از جمله آزادی انسانها، دستوراتی دارد. با دین است که انسانهامیتوانند به آزادی حقیقی دست یابند
کلید واژگان
واژههای کلیدی: آزادیامام خمینی
حکومت
خانواده
دین
تعلیم و تربیت
شماره نشریه
41388تاریخ نشر
2009-10-231388-08-01




