نمایش مختصر رکورد

dc.date.accessioned1399-07-09T10:04:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:04:29Z
dc.date.available1399-07-09T10:04:29Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:04:29Z
dc.date.issued2010-09-23en_US
dc.date.issued1389-07-01fa_IR
dc.date.submitted2017-02-06en_US
dc.date.submitted1395-11-18fa_IR
dc.identifier.citation(1389). چگونگی تقدّم وجود علمی بر وجود عینی، از دیدگاه فلسفه و عرفان. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 3(889), 1-18.fa_IR
dc.identifier.urihttp://fpq.bou.ac.ir/article_22199.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/374350
dc.description.abstract<strong>چکیده</strong>      مسبوقیت علم الهی بر وجود عینی ممکن‌ها، از جمله مباحثی است که می‌توان گفت تمامی هستی‌شناسان الهی بر آن اتفاق نظر دارند. اما اختلاف مبانی فکری و نحوة تفسیر هر یک از وجود علمی و عینی، باعث تحلیل‌های متفاوت ایشان از نحوة این تقدّم شده ‌است. در نگاه مشایی، سلسلة علّی و معلولی موجودها که در نهایت، به خداوند متعال منتهی می‌شود، وجودهای عینی را تشکیل می‌دهند. خداوند سبحان که علّة‌العلل این نظام علّی و معلولی است، با علم به ذات خویش، عالم به تمامی ممکن‌ها است؛ علمی حصولی که به نحو کلّی و بسیط بوده و از لوازم ذات متعالی اوست و از باب تقدّم رتبی علّت بر معلول، مقدّم بر تمامی معلول‌های امکانی است. بر اساس دیدگاه حکمت متعالیه که وجود، تنها امر اصیل و عینی است، وجود عینی، سلسله‌ای مشکِّک از موجودهای ممکن به امکان فقری را شامل می‌شود که در نهایت، به حق ‌تعالی به عنوان تنها وجود عینی مستقل بالذات می‌رسند. اما علم حق تعالی که سبب صدور ممکن‌ها می‌شود، به نحو نقش بستن صورت‌های ذهنی نبوده؛ بلکه همان علم حق به ذات بسیط خویش است که به خاطر جمع تمامی کمال‌های وجودی، در عین بساطت و اجمالی‌ بودن، عین کشف تفصیلی است. اما در نگرش عرفانی که وجود عینی و حقیقی، در ذات حق‌تعالی منحصر است و همه ممکن‌ها، محل تجلی و شئون او هستند، بحث از تقدّم مظاهر علمی حق تعالی بر محل تجلی عینی و خلقی اوست؛ به گونه‌ای که تعیّن اوّل و دوم که تعیّن‌های علمی در صقع ربوبی و علم الهی‌اند، واسطة ظهور تمامی مظاهر خلقی، اعم از عوالم جبروت، ملکوت و ناسوت می‌شود. پژوهش حاضر، در صدد بررسی چگونگی تقدّم وجود علمی بر وجود عینی، از دیدگاه مکتب فلسفی مشاء، حکمت متعالیه و مبانی عرفانی است تا با شرح این تفاسیر و مقایسه و تحلیل آنها، گامی در راستای روشن‌تر‌شدن بحث برداشته ‌شود. <strong> </strong>fa_IR
dc.format.extent228
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهشfa_IR
dc.subjectواژه‌های کلیدی: وجود عینیfa_IR
dc.subjectوجود علمیfa_IR
dc.subjectصور مرتسمهfa_IR
dc.subjectصقع ربوبیfa_IR
dc.subjectاعیان ثابتهfa_IR
dc.titleچگونگی تقدّم وجود علمی بر وجود عینی، از دیدگاه فلسفه و عرفانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeفلسفی کلامیfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue889
dc.citation.spage1
dc.citation.epage18


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد