مشکلات نگهداری و ترمیم راههای سنگفرش و شوسۀ مازندران در دورۀ شاهعباس اول و دورۀ ناصری بر پایۀ سند قرارداد واگذاری تعمیر و نگهداری راه لاریجان به سیفالملک
(ندگان)پدیدآور
رنجبر, محمد علیموسوی, سید احمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: بررسی علل اهمیت راههای مازندران در دورۀ حکومت شاهعباس و ناصرالدینشاه، سیاستهای راهسازی آنها در این منطقه، و مشکلات فنی و اقتصادیشان در این کار. روش/ رویکرد پژوهش: داده ها از منابع کتابخانهای به دست آمده است. اسناد مربوط به راهسازی دولت قاجار در شمال ایران، شامل قرارداد واگذاری تعمیر و نگهداری راه لاریجان به سیفالملک، بررسی شده است. از این اسناد در کنار منابع تاریخی دورۀ صفوی برای تحلیل استفاده شده است. یافتهها و نتیجهگیری: شاهعباس اول راهی منحصربهفرد در منطقۀ مازندران ایجاد کرد که نتیجۀ آن، افزایش قدرت اقتصادی شمال ایران بود. در زمان ناصرالدین شاه نیز تلاشهای زیادی برای راهسازی در مازندران شد؛ ولی بهدلیل مشکلاتی همچون ناآگاهی از راهسازی مدرن، نبود متخصص راهسازی، ترس از آسان شدن نفوذِ روسیه در شمال ایران، فساد اداری و دیوانی، این طرحهابه نتیجۀ مطلوب نرسید.
کلید واژگان
راه شوسهشاهعباس اول
دورة صفویه
دورة قاجار
ناصرالدینشاه
مازندران
سیفالملک
قراردادها
راهسازی
تحقیقات تاریخی مبتنی بر اسناد
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادNational Library and Archives of I. R. Iran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه شیراز، شیراز، ایراندانشجوی دکترای تاریخ ایران اسلامی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
شاپا
1023-36522538-2268




