مدیریت اسناد رسانههای اجتماعی: تحلیل محتوای دستنامههای مدیریت اسناد رسانههای اجتماعی آرشیوهای ملی جهان
(ندگان)پدیدآور
خدادادشهری, نیرهغائبی, امیرکربلا آقاییکامران, معصومهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین چگونگی مدیریت اسناد رسانههای اجتماعی و ارائۀ الگوی پیشنهادی به آرشیوهای ملی جهان در این رابطه است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و روش پژوهش، کیفی (تحلیل محتوا) است. جامعۀ پژوهش حاضر شامل تمامی وبسایتهای آرشیوهای ملی سراسر جهان است. دستنامههای مدیریت اسناد از وبسایت آرشیوهای ملی دنیا گردآوری و تحلیل محتوا روی آنها با استفاده از شیوۀ کدگذاری زنده و نرمافزار Nvivo11 انجام شدهاست. یافتهها: یافتهها نشان داد آرشیو ملی 115 کشور از 205 کشورِ جامعۀ آماری پژوهش در فضای مجازی حضور داشتند که دسترسی به سایت آرشیو ملی 97 کشور میسر شد و در این میان 33 کشور دارای دستنامۀ مدیریت اسناد بودند. از میان 33 کشوری که از وبسایت آرشیو ملی آنان دستنامه گردآوری شد، تنها شش کشور دستنامۀ مخصوص مدیریت اسناد رسانههای اجتماعی تدوین کرده بودند. دستنامههای کشور آمریکا در خصوص انتساب مقولههای تعریفشدۀ پژوهش در رتبۀ اول قرار داشت. «گردآوری اسناد» بیش از سایر فرایندها در دستنامههای مدیریت اسناد رسانههای اجتماعی موردِتوجه واقع شدهاست. نتیجه: در فرایند مدیریت اسناد رسانههای اجتماعی، مرحلۀ گردآوری اسناد به دلیل ماهیت پویای رسانههای اجتماعی حائز اهمیت است. در تنظیم دستنامه بخشهای مختلفی میتواند موردِتوجه باشد. مقدمه؛ تعاریف؛ دامنه؛ اهداف؛ خطِّمشی؛ مسئولیتها؛ و توصیهها هفت جزئی هستند که بالاترین حضور را دستنامههای موردِبررسی داشتند؛ پیشنهاد میشود در دستنامۀ تنظیمی این موارد گنجانده شود.
کلید واژگان
آرشیوهای ملیمدیریت اسناد
اسناد الکترونیکی
رسانههای اجتماعی
وب2
تحلیل محتوا
مطالعات آرشیوی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادNational Library and Archives of I. R. Iran
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مطالعات آرشیوی دانشگاه الزهرادانشیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه الزهرا
شاپا
1023-36522538-2268




